Sammen om en god oppvekst

3 symboler med hver sin undertekst: Hjerte; Vi handler autoritativt  Vi møter hverandre og barn, unge og familier med varme, anerkjennelse, tydelighet og respekt – også når vi er uenige. Hånd; Vi er oppvekstlaget  Vi er profesjonelle lagarbeidere og mener det er helt nødvendig med reelt samarbeid og at vi finner de beste løsningene i fellesskap. Snakkeboble; Vi er en lærende organisasjon  Vi forstår læring som kontinuerlige prosesser, er bevisste hva vi lærer av, og hvordan vi kan lære sammen.

Disse sidene er laget for deg som jobber med barn, unge og familier i Fredrikstad kommune – enten du er ansatt i en offentlig eller privat virksomhet. Her finner du støtte, ressurser og informasjon knyttet til det felles utviklingsarbeidet vi har i oppvekstlaget.

De langsiktige målene for arbeidet er:

  • En trygg og god oppvekst for alle barn i Fredrikstad
  • Elever som fullfører og består videregående opplæring
  • Barn og unge som mestrer livet som voksne 

For å jobbe mot disse målene, jobber vi nå spesielt med å:

  • Øve oss på å handle autoritativt i møte med medarbeidere, barn, unge og foreldre
  • Jobbe sammen som et lag, der vi driver reelt samarbeid og finner løsninger i fellesskap
  • Utvikle oss som lærende organisasjon, der vi reflekterer over egen praksis, bidrar til en god tilbakemeldings kultur og ser læring som kontinuerlige prosesser  

Selv om vi i oppvekstlaget jobber mot felles mål, er det avgjørende at hver enkelt virksomhet tar eierskap til utviklingsarbeidet og tilpasser det til sin egen kontekst. Det innebærer at dere må se dette i sammenheng med eksisterende utviklingsprosesser, og vurdere det opp mot virksomhetens behov, motivasjon og særpreg.

Støtte til å planlegge og gjennomføre arbeidet i egen virksomhet, finner du her.

 

Ikon av et hjerte med lys blå bakgrunn

Vi handler autoritativt

 Vi møter hverandre og barn, unge og familier med varme, anerkjennelse, tydelighet og respekt – også når vi er uenige.

Innholdet i det autoritative rammeverket handler i all hovedsak om å balansere mellom å være varm, og samtidig stille respektfulle krav i møte med andre.  

Innenfor alle tjenestene i oppvekst ligger det til grunn at alle mennesker er like mye verdt, uavhengig av hva som ellers skiller oss. Dette betyr at alle skal møtes med respekt, menneskeverd og fokus på ressurser, muligheter og utvikling. Dette ligger til grunn når vi skal vurdere barns beste og det krever at vi tør, kan og prioriterer å reflektere over egen praksis og om denne er i tråd med det vi sier den skal være.

Illustrasjon av det autoritative rammeverket. Den loddrette aksen viser lav til høy varme. Den vannrette aksen viser lav til høy kontroll. Lav varme og lav kontroll gir en forsømmende stil. Lav kontroll og høy varme gir en ettergivende stil. Høy kontroll og lav varme gir en autoritær stil. Høy varm og høy kontroll gir en autoritativ stil.

Det autoritative rammeverket er ment som en ramme for refleksjon både for en selv, men også sammen med kolleger og mellom leder og ansatt. Kvaliteten i relasjonene har stor betydning for kvaliteten i tjenestene våre, og fokuset på den autoritative rammen er også ment som en økt bevissthet rundt dette, og hvilket rom for potensiell kvalitetsforbedring som ligger her.  

 
Mange ansatte kjenner det autoritative rammeverket fra tidligere og gjennom Foreldrekompasset som stadig flere virksomheter i oppvekst er kjent med eller bruker. Vi vet at sammenhenger i det faglige grunnlaget øker sannsynligheten for en positiv effekt.  

Tegn på god praksis

  • Vi er vennlige i kommunikasjonen med hverandre.
  • Vi har uttalte forventninger til oss selv og andre. 
  • Vi øver oss på å lytte, ta andres perspektiv og forstå hva den andre prøver å fortelle med det som blir sagt og gjort. 
  • Vi har et mestringsfokus og leter etter og forsterker de ressurser og muligheter som finnes i møte med barn, unge og familier og med hverandre.    
  • Vi er bevisste på våre roller og er oppmerksomme på hvilket ansvar som følger med den makten vi har i profesjonelle relasjoner.

Hva sier rammeplanen?
  • Trygghet og varme: Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. Barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring. I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for.
  • Grenser og respektfulle krav: Barnehagen støtte barna i å sette egne grenser, respektere andres grenser og finne løsninger i konfliktsituasjoner, samt forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing, krenkelser og uheldige samspillsmønstre.
  • Medvirkning: Barnehagen skal fremme demokrati og være et inkluderende fellesskap der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og delta. Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet
  • Fellesskap og gjensidig respekt: Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov. Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet.

Hva sier læreplanen?
  • Respekt og menneskeverd: Opplæringen skal bygge på respekt for menneskeverdet og fremme likeverd og likestilling. Alle mennesker har en iboende verdi uavhengig av hva som ellers skiller oss. Dialogen mellom lærer og elev, og mellom skole og hjem, må være basert på gjensidig respekt.
  • Varme og anerkjennelse: Et raust og støttende læringsmiljø er grunnlaget for en positiv kultur der elevene oppmuntres og stimuleres til faglig og sosial utvikling. Føler elevene seg utrygge, kan det hemme læring.

    Læreren er avgjørende for et læringsmiljø som motiverer og bidrar til at elevene lærer og utvikler seg. Det krever at læreren viser omsorg for den enkelte elev. Det innebærer også å hjelpe elever som tar uheldige valg, ikke føler seg inkludert, eller som strever med å lære det som er ønsket og forventet.

  • Tydelige og respektfulle krav: Skolen skal møte elevene med tillit, respekt og krav, og de skal få utfordringer som fremmer danning og lærelyst. For å lykkes med dette må skolen bygge et godt læringsmiljø og tilpasse undervisningen i samarbeid med elevene og hjemmene.

    Skolens forventninger til den enkelte elev om innsats og mestring påvirker læring og tro på egne evner og muligheter. Det er derfor avgjørende at skolen møter alle elever med ambisiøse, men realistiske forventninger, og at lærere utviser et profesjonelt skjønn når de vurderer elevenes læring.

  • Medvirkning: Skolen skal være et sted der barn og unge opplever demokrati i praksis. Elevene skal erfare at de blir lyttet til i skolehverdagen, at de har reell innflytelse, og at de kan påvirke det som angår dem.
  • Rom for å prøve og feile: Mennesker er sårbare og feilbarlige. Tilgivelse, nestekjærlighet og solidaritet er nødvendig for at mennesker skal vokse og utvikle seg.

Hva sier lovverk og etiske retningslinjer for tjenester til barn og familier?

Denne teksten er under arbeid 

Verktøykasse

Her finner du et utvalg ressurser som kan støtte dere i arbeidet med å utvikle et autoritativt klima i praksis. Ressursene kan brukes enkeltvis eller som supplement til annet utviklingsarbeid. 

Filmer og podkaster

«Du så meg»

  • Korte filmsnutter fra NRK, om hvilken betydning lærere og andre voksne kan ha i barns liv.

Den autoritative voksenrollen

  • Hva vil det si å være en autoritativ voksen? Og hvorfor bør alle voksne strekke seg mot å bli mer autoritative i møte med barn? I denne podkasten møter vi Pål Roland, fra Læringsmiljøsenteret, i samtale med Maria Gilje Strand.

Praksisfortellinger til refleksjon

Flere ressurser kommer

Rollespill og øvelser

Rollespill om autoritativ, ettergivende og autoritær stil i ledelse av møter med foreldre.

Bruk beskrivelsene i dette dokumentet som utgangspunkt for rollespillet. Øvelsen kan gjøres i store grupper, så lenge de deles inn i mindre grupper, på 6-8 personer.

Fagtekster og artikler

Skolen har funnet en medisin mot uro og utagering: Å droppe kjeft og straff

  • Artikkel fra NRK om hvordan skoler i Lørenskog kommune jobber med å forebygge uro og utagering ved å jobbe med forståelse for hva som ligger bak atferden.

Den autoritative voksenrollen i barnehage og skole av Pål Roland

  • Virksomhetene i kommuneområde oppvekst i Fredrikstad har fått boken, og vi har fått tillatelse fra Roland til å kopiere kapittel 3 og 4 for arbeid i profesjonsfellesskapet.

Ikon av en blå hånd med lys blå bakgrunn

Vi er oppvekstlaget

Vi er profesjonelle lagarbeidere og mener det er helt nødvendig med reelt samarbeid og at vi finner de beste løsningene i fellesskap.

I det profesjonelle lagarbeidet anerkjennes det at de beste løsningene finnes i fellesskap med barn og foreldre, og på tvers av virksomheter, tjenesteområder og profesjonsgrenser.     

Å være profesjonell handler om å ta ansvar for hvem man er i møte med barn, ungdommer og familier. Å være profesjonell handler også om å være en god kollega, både innenfor og utenfor egen virksomhet og etat. En god kollega er en som støtter, er nysgjerrig, men som også utfordrer, på en slik måte at både organisasjonen og individene er i utvikling. Vi handler autoritativt i alle relasjoner. 

Å være en profesjonell lagarbeider innebærer også at hver enkelt ansatt har et stort ansvar for å etablere, utvikle og opprettholde et godt samarbeid, selv når det kan være vanskelig. 

Tegn på god praksis

  • Vi har strukturer for og kontakt med hverandre på tvers av virksomheter og tjenesteområder, og det kjennes trygt og naturlig.
  • Vi tar et felles ansvar for å etablere, utvikle og opprettholde et godt samarbeid med barn, unge og familier og med hverandre, også når det kan være vanskelig.
  • Vi utforsker utfordringer sammen og lærer av hverandres faglige blikk, både intern i egen virksomhet og i samarbeid med andre.

Hva sier rammeplanen?
  • Foreldresamarbeid: Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling, jf. barnehageloven § 1. Samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen skal alltid ha barnets beste som mål.
  • Samarbeid med skolen: Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning. Barnehagen og skolen bør utveksle kunnskap og informasjon som utgangspunkt for samarbeid om tilbudet til de eldste barna i barnehagen, deres overgang til og oppstart i skolen.
  • Tverrfaglig samarbeid: Barnehagen skal ha innarbeidet rutiner for samarbeid med relevante institusjoner, slik som skolen, helsestasjonen, den pedagogisk-psykologiske tjenesten og barnevernet. Tverrfaglig samarbeid med andre hjelpeinstanser vil være viktig når det er nødvendig for å sikre barnets beste.
  • Tilrettelegging: Barnehagen skal tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger, også når noen barn har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud.

Hva sier læreplanen?
  • Samarbeid med hjemmet: God kommunikasjon mellom hjem og skole bidrar positivt til skolens arbeid med læringsmiljøet og til elevenes oppvekstmiljø. God og tillitsfull dialog er et gjensidig ansvar. Skolen må imidlertid ta hensyn til at ikke alle elever har samme mulighet til å få hjelp og støtte i hjemmet.
  • Samarbeid i opplæringsløpet: Godt og systematisk samarbeid mellom barnehage og skole, de ulike nivåene i opplæringsløpet, og mellom skole og hjem bidrar til å lette overgangen mellom trinnene.
  • Tverrfaglig samarbeid: Lærerne kan få god støtte fra andre yrkesgrupper både til å avdekke utfordringer og til å gi elevene den hjelpen de trenger

Hva sier lovverk og etiske retningslinjer for tjenester til barn og familier?

Denne teksten er under arbeid

Verktøykasse

Her finner du et utvalg ressurser som kan være til støtte i arbeidet med å jobbe sammen som et lag, der vi driver reelt samarbeid og finner løsninger i fellesskap. Ressursene kan brukes enkeltvis eller som supplement til annet utviklingsarbeid.

Filmer og podkaster

Flere ressurser kommer

Praksisfortellinger til refleksjon

Flere ressurser kommer

Rollespill og øvelser

Flere ressurser kommer

Fagtekster og artikler

Flere ressurser kommer

 

Ikon av snakkebobler med lys blå bakgrunn

Vi er en lærende organisasjon

Vi forstår læring som kontinuerlige prosesser, er bevisste hva vi lærer av, og hvordan vi kan lære sammen.

Fredrikstad kommune skal være en endringsdyktig og lærende organisasjon. Det betyr at vi evner å møte kravene til omstilling og endring på gode måter, og lærer og utvikler oss samspill med det samfunnet vi er en del av. 

Vi som jobber sammen i oppvekstlaget vil ofte komme opp i situasjoner som krever at vi finner nye løsninger. Dersom disse nye løsningene skal ha høy kvalitet må vi ha en arbeidsmetodikk som preges av felles stillingtagen og felles målsetting. Tiltak og beslutninger må følges opp over tid, og det må evalueres om de virker etter hensikten. 

Tegn på god praksis

  • Vi legger til rette for en tilbakemeldingskultur som fremmer utvikling og har strukturer som hjelper oss med dette.
  • Vi legger til rette for kollektive læringsprosesser som gir rom for dialog, refleksjon og utvikling, og bruker erfaringer, tilbakemeldinger og data for å utforske hva vi kan forbedre.
  • Vi reflekterer over og evaluerer egen praksis, samarbeid og møter.

Hva sier rammeplanen?
  • Barnehagen skal være en lærende organisasjon: Personalet skal reflekterer over egen praksis og utvikle seg sammen. Det er viktig å tenke og handle langsiktig og systematisk i det pedagogiske arbeidet, for kontinuitet og progresjon for enkeltbarn og barnegruppen
  • Vurdering: Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet. Det betyr at det pedagogiske arbeidet skal beskrives, analyseres og fortolkes ut fra barnehagens planer, barnehageloven og rammeplanen. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver.
  • God ledelse: Styreren skal sørge for at det pedagogiske arbeidet er i tråd med barnehageloven og rammeplanen, og at personalet utvikler en felles forståelse for oppdraget som er gitt i disse. Styreren skal sørge for at personalet får ta i bruk sin kompetanse. En forutsetning for en forsvarlig pedagogisk og administrativ ledelse er et godt samarbeid med barnehageeieren, barnehagens pedagogiske ledere og barnehagens øvrige personale.

Hva sier læreplanen?
  • Refleksjon over egen praksis: 

    Skolen skal være et profesjonsfaglig fellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis.

    Kompliserte pedagogiske spørsmål har sjelden sikre svar. De ansatte i skolen må derfor ha aksept og rom for å bruke sin vurderingsevne i yrkesutøvelsen. Lærere må tenke nøye over hva, hvordan og hvorfor elevene lærer, og hvordan de best mulig kan lede og støtte elevenes læring, utvikling og danning. Lærere som i fellesskap reflekterer over og vurderer planlegging og gjennomføring av undervisningen, utvikler en rikere forståelse av god pedagogisk praksis. Dette må gjøres med utgangspunkt i både profesjonens kunnskapsgrunnlag og grunnopplæringens verdigrunnlag.

  • Kollektiv læring: Alle ansatte i skolen må ta aktivt del i det profesjonelle læringsfellesskapet for å videreutvikle skolen. Det innebærer at fellesskapet reflekterer over verdivalg og utviklingsbehov, og bruker forskning, erfaringsbasert

    kunnskap og etiske vurderinger som grunnlag for målrettede tiltak. Velutviklede strukturer for samarbeid, støtte og veiledning mellom kolleger og på tvers av skoler fremmer en delings- og læringskultur.

  • God ledelse: God ledelse prioriterer utvikling av samarbeid og relasjoner for å bygge tillit i organisasjonen. Skolens ledelse skal gi retning for og tilrettelegge for elevenes og lærernes læring og utvikling. Skoleledelsen skal lede det pedagogiske og faglige samarbeidet mellom lærerne og bidra til å utvikle et stabilt og positivt miljø der alle har lyst til å yte sitt beste.

Hva sier lovverk og etiske retningslinjer for tjenester til barn og familier?

Denne teksten er under arbeid.

Verktøykasse

Her finner du et utvalg ressurser som kan være til støtte i arbeidet med å utvikle oss som lærende organisasjon, der vi reflekterer over egen praksis, bidrar til en god tilbakemeldingskultur og ser læring som kontinuerlige prosesser.

Ressursene kan brukes enkeltvis eller som supplement til annet utviklingsarbeid.

Filmer og podkaster

Flere ressurser kommer

Praksisfortellinger til refleksjon

Flere ressurser kommer

Rollespill og øvelser

Flere ressurser kommer

Fagtekster og artikler

Flere ressurser kommer

 

Prosesstøtte

Legg en plan sammen i ledergruppa

Ledergruppa i virksomheten bør sammen legge en plan for utviklingsarbeidet i virksomheten. For å komme i gang kan det være nyttig å ta utgangspunkt i noen refleksjonsspørsmål, som for eksempel:

  • Hvilke utviklingsprosesser er allerede i gang hos oss, og hvordan kan dette arbeidet kobles til dem?
  • Er dette et eget utviklingsarbeid, eller skal vi jobbe med det gjennom allerede påbegynt arbeid?
  • Hva er de viktigste behovene i vår virksomhet akkurat nå?
  • Hva motiverer oss til å jobbe med dette utviklingsarbeidet?
  • Hvilke særpreg ved vår organisasjon bør vi ta hensyn til?
  • Hvordan kan vi sikre involvering og eierskap blant ansatte?
  • Hvilket tidsperspektiv ser vi for oss i arbeidet?
  • Trenger vi en egen fremdriftsplan for dette? Hvordan ser den eventuelt ut?

Legg en plan sammen med de ansatte

De ansatte i virksomheten bør involveres for å skape et felles eierskap til utviklingsarbeidet, og for at det skal kunne bli relevant og nyttig for dem å delta i.

For noen vil det kanskje være hensiktsmessig å bruke disse spørsmålene som utgangspunkt for refleksjon sammen med en gruppe ansatte, eller sammen med hele personalet:

  • Hvilke utviklingsprosesser er allerede i gang hos oss, og hvordan kan dette arbeidet kobles til dem?
  • Er dette et eget utviklingsarbeid, eller skal vi jobbe med det gjennom allerede påbegynt arbeid?
  • Hva er de viktigste behovene i vår virksomhet akkurat nå
  • Hva motiverer oss til å jobbe med dette utviklingsarbeidet
  • Hvilke særpreg ved vår organisasjon bør vi ta hensyn til
  • Hvordan kan vi sikre involvering og eierskap blant ansatte
  • Hvilket tidsperspektiv ser vi for oss i arbeidet?
  • Trenger vi en egen fremdriftsplan for dette? Hvordan ser den eventuelt ut?

For andre kan det være mer naturlig å gå rett til «Tegn på god praksis» når de ansatte skal involveres. Der presenteres et rammeverk som kan brukes som utgangspunkt for refleksjon og vurdering av egen praksis relatert til dette felles utviklingsarbeidet.

Tegn på god praksis: Hvor skal vi? Hvor er vi?

De tre kjerneelementene i utviklingsarbeidet er:

  • Vi handler autoritativt
  • Vi er oppvekstlaget
  • Vi er en lærende organisasjon

Til hver av disse har vi laget noen beskrivelser av hva det kan bety i praksis. Disse finner du i dette dokumentet.

Målet er at mer konkrete beskrivelser av god praksis skal gjøre det enda tydeligere hva det er vi ønsker å oppnå i utviklingsarbeidet. Hvis det blir tydeligere for oss hvor vi vil, er det også enklere å vurdere ståsted opp mot målene. Da kan vi identifisere hvor vi har behov for utvikling og finne ut av hva som skal til for å utvikle praksis.

Det er ingen fasit på hvordan dere skal jobbe med dette i virksomhetene, men her er noen forslag til hvordan dokumentet kan brukes

  • Tabellen kan brukes som et utgangspunkt for refleksjon i ledergruppa og med ansatte, ved å se på egen praksis opp mot beskrivelsene av tegn på god praksis knyttet til hvert av områdene. Vurderingen kan for eksempel gjøres ved å:
    • Printe ut tabellen og fargelegge etter trafikklysmodellen, der man vurderer om
      1. Praksis er tilfredsstillende (grønn)
      2. Praksis må bedres (gul)
      3. Praksis må endres – tiltak er nødvendig (rød)
    • Bruke dette Forms-skjemaet som utgangspunkt, der de samme praksisbeskrivelsene finnes, med tilhørende kategorier for vurdering som over.
  • Man kan ta for seg alle områdene samtidig, eller man kan velge et av dem, der man mener det er størst behov.
  • Vurderingen kan gjøres individuelt, men bør i tilfelle drøftes i par eller i større fellesskap etter gjennomføring. Noen interessante spørsmål vil da være: Hvordan begrunner vi vurderingene som er gjort? Hvor er vi enige? Hvor vurderer vi ulikt? Hvorfor er det slik?
  • Tabellen finnes i to utgaver, med og uten prikkpunkter som er ytterligere konkretiseringer av praksisbeskrivelsene (se alternativ B). Dersom man velger å bruke alternativ B, kan det være en idè å jobbe sammen med kollegaer om å selv konkretisere hvordan disse tegnene på god praksis kommer til uttrykk (eller ikke) hos dere.

Plan for kvalitet

Dette utviklingsarbeidet tar utgangspunkt i det som er beskrevet i Plan for kvalitet for oppveksttjenestene i Fredrikstad kommune. Disse dokumentene finner du her: 

Publisert: 08. oktober 2025 | Oppdatert: 27. november 2025 kl. 14:52

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.