Torsnes barnehage

Vi er en to-avdelings barnehage som ligger landlig til med skogen som nærmeste nabo. Her har vi mulighet til å utforske naturen, leke og bruke kroppen aktivt. Vi tar imot barn fra hele østsiden av Fredrikstad og har et flott uteområde med lekeapparater som er tilpasset både store og små.
Vi tilbyr redusert plass. Minste mulige plass er 50% fordelt på to og tre avtalte hele dager.
I Torsnes har vi tilvenning med elementer fra Jåttå – modellen; vi anbefaler minimum 5 dagers tilvenning, foreldrene er her i lengre tid pr. dag og foreldrene er aktive med i lek og aktiviteter med barna på avdelingen. Lekegrupper: I måneden før oppstart er barnet og foreldrene velkomne på besøksdager en time i uken for å bli kjent og leke med de andre barna og de voksne. De pedagogiske lederne gjennomfører førstegangssamtale med alle nye foreldre. Torsnes barnehage er en liten barnehage, så her er det gode forutsetninger for gode overganger mellom avdelingene. Vi har åpne dører mellom avdelingene tidlig og sent på dagen gjennom hele året. Før barna bytter avdeling besøker de den nye avdelingen oftere og er med på turer. Når barna har flyttet over til Gåsa, får de komme på besøk til Kalven hvis de ønsker det. Foreldre får informasjon om den nye avdelingen gjennom månedsbrev og tett dialog med personalet, og i tillegg blir det gjennomført tidlige foreldresamtaler med de nye barna. Skolen arrangerer samarbeidsmøter med barnehagen. For barn med særskilte behov har foreldre, barnehage og skolen egne møter med overføringer av nødvendige opplysninger om det enkelte barn. Barnehagen følger kommunens rutinebeskrivelser for overgang til barnehage/skole. Vårt mål er å legge til rette for en god og trygg overgang for barn som begynner på skolen.
Sammenheng og overganger
Å begynne i barnehagen
Å bytte avdeling
Å begynne på skolen
I Torsnes barnehage legger vi til rette for foreldresamarbeid og mulighet til å medvirke på individnivå gjennom: I Torsnes barnehage legger vi til rette for samarbeid om foreldrenes fellesinteresser og for å medvirke og skape et god barnehagemiljø gjennom:
Foreldresamarbeid
Torsnes barnehage legge stor vekt på å jobbe forebyggende slik at alle barn skal oppleve et inkluderende, trygt og godt leke- og læringsmiljø i tråd med barnehageloven § 41. I dette arbeidet legger vi vekt på sosial kompetanse, bevegelsesglede, relasjoner, lekemiljø og prosjektarbeid. De ansatte tar utgangspunkt i barnas interesser og erfaringer og på den måten får barna muligheter for å medvirke i egen barnehagehverdag.
Satsningsområder