Min side Meld fra
Kontakt oss

Investeringer

Innvesteringer.jpg

Prosjektmodell og beskrivelse av hovedaktiviteter
Fredrikstad kommune har innført en prosjektmetodikk og et investeringsreglement, som skal brukes på alle investeringsprosjekter.

Reglementets formål er å tydeliggjøre hvordan kommunens egne investeringsprosjekter innen bygg og anlegg skal gjennomføres, samt klargjøre ansvar og roller i prosessen. Reglementet skal bidra til å ivareta kommunens interesser i spørsmål vedrørende bygge- og anleggsprosjekter. Videre skal reglementet sikre en mest mulig lik behandling av alle sakstyper innen virkeområdet. Det skal også tas hensyn til allmenne og private interesser som blir berørt. Reglementet gjelder all planlegging og gjennomføring av kommunens egne byggeprosjekter, rehabiliteringsprosjekter og investeringer som gjelder kommunaltekniske anlegg og uteområder.

Prosjektmodellen:

Prosjektmodellen.jpg

Beskrivelse av hovedaktiviteter og leveranser

Foranalyse/utredning – fase 0
Behov/idé foreligger, men behovsutredning er ikke startet. Det er ikke avgjort om prosjektet skal gjennomføres. Denne fasen finansieres over driftsbudsjettet.
 

Behovsutredning og alternativanalyse – fase 1

Behovsutredningen skal identifisere, systematisere og så langt som mulig prioritere mellom de ulike behovene som eiere, brukere og andre berørte har for tiltaket. I alternativanalysen identifiseres alternative konsepter, som kan imøtekomme de behov, mål og krav som er definert for tiltaket. Deretter gjøres en grovsortering, før en sitter igjen med et håndterbart antall alternative konsepter som så analyseres nærmere.

Fasen avsluttes med beslutningspunktet valg av konsept, og angivelse av usikkert kostnadsanslag. Estimater for tid og kostnader er usikre fram til gjennomført anskaffelse. Av hensyn til planlegging av finansiering og låneopptak i kommunens økonomi er det likevel behov for å innarbeide et foreløpig beløp i økonomiplanen. Usikre anslag som er tatt inn i økonomiplanen må forventes å kunne bli justert, og er ikke egnet for å evaluere planlegging og gjennomføring av enkeltprosjekter. For hele kommunens prosjektportefølje vil summen av usikre anslag likevel kunne gi et godt bilde av økonomiske konsekvenser av budsjettforslagene.
 

Skisse- og forprosjekt – fase 2

Etter skisseprosjektet tas det fram en kalkyle, og det gjennomføres en usikkerhetsanalyse for å fastsette prosjektets styringsramme P50, og prosjektets investeringsramme P85. P50 tilsvarer det beløpet som prosjektet med 50 prosent sannsynlighet kan gjennomføres innenfor, P85 tilsvarer det beløpet som prosjektet med 85 prosent sannsynlighet kan gjennomføres innenfor.

Prosjektene i økonomiplanen vedtas på P50, og differansen mellom P50 og P85 legges til en egen bufferbevilgning med en definert formel. Bufferbevilgningen disponeres av kommunedirektøren.
 

Prosjektgjennomføring – fase 3

Prosjektet er under gjennomføring i henhold til vedtatt P50. Fasen omfatter entreprisekonkurranse og bygg- og anleggsutførelse, og avsluttes med overlevering.
 

Garantiperiode – fase 4

Prosjektet er overlevert og tatt i bruk. Fasen omfatter godkjennings-/garantiperiode.
 

Samlebevilgning

Investeringsramme som er avsatt til investeringer ved flere bygg og/eller enkeltanlegg eller anskaffelser, for eksempel rehabiliteringsmidler for tiltak ved ulike bygg, eller vann- og avløpsinvesteringer for oppfølging av vann- og avløpsplan. Det kan være utvikling, brukerdefinerte behov og lovpålagte tiltak.

Enkelte samlebevilgninger dreier seg om større utviklingsløp med mange delprosjekter, men som overordnet sett går gjennom de samme fasene som et enkeltprosjekt. Noen ganger vil slike delprosjekter bli så omfattende at de utvikler seg til egne prosjekter.

Program for disponering av samlebevilgninger behandles av teknisk utvalg.

Strukturen i investeringsoversikten og prosjektoversikten
Investeringene i dette kapittelet er strukturert etter følgende områder:

  • Barn, familie og skole
  • Kultur og fritid
  • Helse, omsorg og velferd
  • Bygg og eiendom
  • Infrastruktur og samferdsel
  • Vann, avløp, renovasjon og feier
  • Kirke og andre religiøse formål
  • Organisasjon, styring og utvikling

Prisregulering
Kommunedirektørens foreløpige estimater (usikre anslag) prisjusteres årlig, i henhold til deflator. Det samme gjelder prosjekter i skissefase med en beregnet P50.

Garantiavsetninger
Ved avslutning av enkeltprosjekter overføres budsjettramme til egen servicekonto, med inntil 2 prosent av budsjettert byggekostnad. Servicekonto benyttes til finansiering for utbedring av feil, som ikke kan henføres til entreprenører eller andre involverte parter, eller til andre nødvendige arbeider som ikke er gjort i byggefasen.

Utfordringer spesielt knyttet til investeringsprosjekter
Med mange investeringsprosjekter og et høyt investeringsvolum, vil risikoen knyttet til både framdrift og kostnader øke. Vi må ha et realistisk bilde av kapasitet og drift, men samtidig være rustet for framtiden med tanke på befolkningsvekst og byutvikling. Et godt forarbeid, med utredninger og analyser, vil være nødvendig for å legge til rette for de rette investeringene. Det vil dermed være nødvendig med driftsmidler til dette arbeidet.

Det blir i dette dokumentet presentert investeringer i de ulike fasene, med en kort beskrivelse av hver budsjettpost inndelt etter tjenesteområde. Tallene representerer netto beløp, hvilket vil si brutto investering fratrukket eventuelle tilskudd.
 

1. Barn, familie og skole

Barn familie og skole.JPG

Prosjekter i fase 0 – foranalyse/utredning

Plan for skolebygg 2021–2031
Fredrikstad kommune er en vekstkommune, og antall barn og unge er økende. Det er behov for å sikre at det til enhver tid er riktig skolestruktur og skolekapasitet. Skolestrukturen og kapasiteten må tilpasses det til enhver tid gjeldende behovet, slik at vi bygger riktige bygg til riktig tid, på riktig sted, og bygger opp under ønsket arealutvikling.

Dagens skolestruktur henger i stor grad sammen med den tidligere kommuneinndelingen. Det er i dag manglende skolekapasitet i de fleste skolekretser i tettsteder og i byområdet. Spesielt mangler det skolekapasitet i byområdet, hvor det er planlagt at den største delen av framtidig boligbygging skal skje. Skoleutbyggingen bør støtte opp om målsettingen om at 60 prosent av boligbyggingen skal skje i byområdet.

Det er nødvendig å få på plass en god plan for skolebygg, med en hensiktsmessig skolestruktur, og som bidrar til bærekraftig kommuneøkonomi.

Plan for skolebygg 2021–2031 er forankret i Fredrikstad kommunes planstrategi 2021–2023. I tråd med planstrategien skal planen omfatte utredning og planlegging av riktig dimensjonerte og framtidsrettede skolebygg.

Plan for skolebygg skal være en plan for kommunens skolestruktur og skolekapasitet framover, på kort og lengre sikt, og gi en samlet framstilling av alle skolebygg og alle planlagte og foreslåtte byggeprosjekter i Fredrikstadskolen fram mot 2031, både nybygg, utvidelser og rehabiliteringer. Plan for skolebygg skal være en kapasitetsplan, som samtidig skal bidra til høy kvalitet i opplæringen.

Plan for barnehagebygg 2021–2031
Plan for barnehagebygg 2021–2031 ble vedtatt i 2021. Planen beskriver videre barnehageutbygging og barnehagestruktur i Fredrikstad. Handlingsdelen av planen har behov for snarlig revidering.

Kommunens helsestasjoner
Det er kapasitetsutfordringer på flere av våre helsestasjoner. I tillegg har flere av byggene dårlig tilstand og egnethet. Det er behov for å utrede framtidig lokalisering og tjenestebehov, for å sikre gode tilbud til våre innbyggere i et langsiktig perspektiv. Midler til dette arbeidet må «sikres».

Det pågår kartlegging og planleggingsarbeid i 2021 for sentrum helsestasjon (tidligere Vestsiden og Kråkerøy helsestasjon), som har blitt samlokalisert.
 

Prosjekter i fase 2 – skisse- og forprosjekt

Gudeberg og ny Råkollen skole
For Gudeberg skole omfatter prosjektet nytt musikkrom, auditorium og nye lokaler til administrasjon, personalrom og lærerarbeidsplasser, samt å erstatte dagens skolepaviljonger. Råkollen skole skal bygges samlokalisert med Gudeberg skole. Detaljreguleringen ble vedtatt i bystyret i februar 2021 men ble deretter klaget inn til Statsforvalteren. Klagene ble ikke tatt til følge hos Statsforvalteren, og prosjektet kan derfor startes opp på nytt.

Prisjustert P50 er 209,5 millioner kroner, og P85 236,9 millioner kroner, inklusive mva.

Rød skole Kråkerøy
Det er behov for å erstatte dagens svartbygg på Rød skole Kråkerøy med et nytt bygg, som skal dekke behov for utvidelse til en to-parallell skole, med tilstøtende arealer som garderober, grupperom og arealutvidelse av SFO-base. I tillegg kommer utvidelse av kontorarbeidsplasser og personalgarderobe. Det skal også utredes muligheter for flerbrukshall.

Reguleringsprosess pågår, samt geoteknisk vurdering av områdestabilitet med supplerende grunnundersøkelser. Det er gjennomført et mulighetsstudie med å utrede tre pluss tre alternativer med flerbrukshall, alternativt gymsal. Det er besluttet å gå videre med alternativ 2A og B.
Det foreligger kun et meget usikkert anslag, prisjustert til 75,8 millioner kroner, inklusive mva.

Lunde skole
Prosjektet Lunde skole omfatter utvidelse til to paralleller på alle syv klassetrinn og en stor aktivitetshall, rehabilitering og tilpasninger for skolens spesialrom samt fasiliteter for ansatte. Prisjustert usikkert anslag er 262,1 millioner kroner, inklusive mva.
 

Prosjekter i fase 3 – prosjektgjennomføring

Ambjørnrød skole
Prosjektet omfatter oppgradering og rehabilitering både utvendig og innvendig. I tillegg til byggteknisk arbeid skal det investeres i nye ventilasjonsaggregater, varmepumper og energibrønner, samt en ny brannsentral. Prosjektet har hatt en noe raskere framdrift enn antatt, og planlegges ferdigstilt ved årsskiftet 2021/2022 innenfor P50 på 49,2 millioner kroner, inklusive mva.

Fredrikstadmarka barnehage – Veum
Prosjektet omfatter rehabilitering og ombygging av tidligere Trollstua barnehage, og ble ferdigstilt sommeren 2021 innenfor P50 på 21 millioner kroner, inklusive mva. Offisiell åpning var 20. september.
De utvendige lekearealene ble ikke omfattet av prosjektet, men gjerdet rundt lekearealet skal byttes ut vår/sommer 2022 og belastes prosjektet.
 

Samlebevilgninger (S)

Inventar elevtallsøkning
Det er en generell elevtallsnedgang i grunnskolen i Fredrikstad, og i henhold til befolkningsprognosene vil ikke dette snu før i 2032. Samtidig er det variasjoner mellom de ulike skolekretsene i kommunen, som gjør at det er behov for inventar ved vesentlige økninger i elevtall på enkelte skoler.

IKT-investeringer skole
Det er i digitaliseringsstrategien vedtatt 1:1 dekning med PCer for alle trinn i grunnskolen. I løpet av 2021 har alle grunnskoleelever i Fredrikstad ned til og med 4. trinn fått sin egen digitale enhet.
Videre vil det innføres til 3. trinn i 2022, 2. trinn i 2023 og til sist 1. trinn i 2024. Investeringsbudsjettet for IKT-investeringer i skole er justert til 11,2 millioner årlig ut planperioden. Dette er det estimerte behovet for å kunne innføre og opprettholde en 1:1-strategi, hvor man fra 2024 kommer inn i en fast syklus med ny enhet i 1. trinn, 4. trinn og til sist 8. trinn, med forutsetning om at enhetene har en levetid på 3-4 år. Det er planlagt med nettbrett for de laveste trinnene, og deretter Chrome Books fra 4. trinn og oppover.
 

Prosjekter i fase 4 – garantiperiode

Rolvsøy barnehage
Nye Rolvsøy barnehage ble ferdigstilt i juni 2021, med offisiell åpning 30. august. Barnehagen er på cirka 1600m² og er består av seks avdelinger med kapasitet til 114 barn og 30 ansatte. Barnehagen erstatter tidligere Rolvsøy barnehage, med fire avdelinger og 66 plasser totalt. Det er beregnet en 12 måneders prøvedriftsperiode, som vil strekke seg fram til juni 2022. Totalregnskap for prosjektet har en prognose mellom P50 på 66,4 millioner kroner og P85 på 73,1 millioner kroner, inklusive mva.
 

2. Kultur og fritid

Kultur og fritid.JPG
 

Prosjekter i fase 0 – foranalyse/utredning

Kino
Bystyret skal i planperioden ta stilling til markedsposisjoneringen til Fredrikstad kino. Det er gjennomført en dialogkonferanse for å undersøke interessen i markedet for et eventuelt samarbeid om utbygging av flere kinosaler. Det vil legges fram en egen politisk sak om videre prosess i 2022.
 

Prosjekter i fase 2 – skisse- og forprosjekt

Arena Fredrikstad
Kommunedirektøren vil legge fram politisk sak til bystyret på nyåret 2022, med endelig investeringsforslag og framdrift. I kommunedirektørens dialog med Viken fylkeskommune er det kommunisert at fylkeskommunen legger til grunn en framdrift for Frederik II videregående skole slik den er vedtatt i fylkestinget i juni 2021. Budsjettet ligger inne med en prisjustert P50 på 620,1 millioner kroner, og er periodisert med tanke på tomtekjøp og prosjekteringskostnader i 2022.

Tårnet på Isegran
Bystyret har vedtatt anbefalt løsning for tårnet, med en total investeringsramme på 10 millioner kroner, inklusive mva. Det vises til vedtak i bystyresak 172/21 som legger premisser for investeringsbeslutningen.

Blå Grotte
Blå Grotte skal oppgraderes til en regional kulturscene. Arbeidet er delt i to faser, hvor fase 1 omfatter utstyrsanskaffelse for lyd, lys, bilde og scenemekanikk, og fase 2 omfatter ombygging og tilpasning. Fase 1 har et budsjett på 15 millioner kroner, inklusive mva., og ferdigstilles i 2021. Fase 2 har et prisjustert usikkert anslag på 34,1 millioner kroner, inklusive mva., og er planlagt ferdigstilt i 2023. Det er gitt tilsagn på spillemidler på 8,4 millioner kroner til hele prosjektet Blå Grotte.

St. Croix-huset
Prosjektet omfatter rehabilitering og heving av tak. St. Croix-huset har en særskilt vernestatus og en eventuell heving må gjennomføres i samråd med kulturminnemyndighet og relevante fagmiljøer. Budsjettet står foreløpig med et prisjustert usikkert anslag på 8,7 millioner kroner, inklusive mva. Prosjektet har mottatt 1,8 millioner kroner i spillemidler.

Flerbrukshall Trosvik
Det ble høsten 2021 gjennomført en tilbudskonkurranse, og det vil framlegges en politisk sak for endelig investeringsbeslutning. Budsjettet står foreløpig med et prisjustert usikkert anslag på 117,7 millioner kroner, inklusive mva.

Bekkevold natur- og ridesenter
Bystyret har vedtatt anbefalt løsning for ridesenteret med en øvre investeringsramme på 60 millioner kroner, inklusive mva, med liten ridehall for oppstalling av 30 hester. Det vises til bystyresak 174/21.
 

Samlebevilgninger (S)

Mindre anskaffelser instrument- og utstyrspark
Seksjon for kultur, miljø og byutvikling har behov for mindre anskaffelser som ikke har egne budsjettlinjer. Eksempler på dette er nytt lyd- og lysutstyr til kulturskolen og utlånsautomater på hovedbiblioteket.

Kunstgressbaner
Det avsettes midler til nye baner på Gressvik og Begby. Videre er det satt av midler til å skifte ut undervarme på Fredrikstad stadion og til å imøtekomme forurensningsforskriftens kapittel om utslipp og spredning av gummigranulat. Det siste gjelder investeringer i barrierer for å hindre spredning på eksisterende baner med granulat. Nye baner prosjekteres uten granulat.
 

3. Helse, omsorg og velferd

Helse omsorg og velferd.JPG
 

Prosjekter i fase 0 – foranalyse/utredning

Plan for helse- og omsorgsbygg mot 2040
Planen er forankret i Fredrikstad kommunes planstrategi 2021–2023 og vedtatt i bystyret 17.6.2021. I tråd med planstrategien skal planen omfatte utredning og planlegging av riktig dimensjonerte og framtidsrettede helse- og omsorgsbygg, for å møte et økt behov som forventes framover mot 2030 og 2040. Planen omfatter både rehabilitering og nybygg, som skal sikre en bygningsmasse som er riktig dimensjonert, plassert og fleksibel for framtidens behov. Særskilte botilbud for personer med utviklingshemming og psykiske helseutfordringer omfattes ikke.

Planen har to deler:

Del 1 – Mål og strategier, som beskriver utfordringer og utviklingstrekk, gir en oversikt over dagens botilbud, presenterer tilstands- og egnethetsvurderinger av bygningsmassen, og foreslår mål og strategier for det videre utviklingsarbeidet. Dette utgjør planens kunnskapsgrunnlag og strategiske plattform.

Del 2 – Byggutvikling, som beskriver konkrete tiltak, som skal vurderes i perioden fram mot 2040.

Tiltak som foreslås i planen skal gi grunnlag for videre utrednings- og prosjekteringsarbeid, og skal følges opp i de årlige rulleringene av økonomiplan og budsjett.

Boligplan 2022–2030
Boligplanen er forankret i Planstrategi for Fredrikstad kommune 2021–2023, vedtatt av bystyret 17.06.2021. I tråd med planstrategien skal det være en plan for framtidig målrettet boligpolitikk og tiltak som skal tilrettelegge for godt boligsosialt arbeid og god utnyttelse av virkemidler og ressurser. Den skal beskrive boligpolitiske strategier og tiltak i planperioden, for hele boligmarkedet i kommunen, samt framtidige boligtilbud til alle innbyggerne. Boliger og tjenester i bolig for de grupper av befolkningen som har vansker med å skaffe seg, eller beholde en tilfredsstillende bolig på egenhånd, bør ha et særskilt fokus. Planen skal også omhandle kompetanseutvikling på det boligsosiale området, og foreslå tiltak og handling for å få opparbeidet best mulig kompetanse og bruk av denne.

Lokalisering Etat tjenester til funksjonshemmede
Utredning av færre og større lokasjoner med spesielt fokus på avlastnings- og aktivitetstilbudet. Arbeidet ses i sammenheng med temaplan Leve mitt liv – plan for livsmestring og levekår for mennesker med nedsatt funksjonsevne 2021–2028.

Omsorgsboligprosjekt for eldre (Holmen II)
I henhold til sak 51/20, behandlet av formannskapet 19.3.2020, skal det utlyses en konkurranse om boligprosjekt for eldre.

Både omsorgsboliger i kombinasjon med ordinære boliger for salg på det åpne markedet, og utleieboliger med tilvisings-/tildelingsavtale er anbefalte modeller. Begge modellene bidrar til å øke kommunens tilgang på egnede boliger, og medfører i prinsippet ingen kapitalbinding for kommunen (forutsetter videresalg).

Arealer til kommunalt dagsentertilbud, personalbase og/eller kantine, må dekkes av rammefinansierte midler. Behovet for dette må avgjøres etter en helhetsvurdering av leveransene.
 

Prosjekter i fase 1 – behovsutredning og alternativanalyse

Furutun – rehabilitering og tomt
Innenfor helse- og velferdsområdet er det påpekt noen viktige grep for å redusere kostnadsnivået i seksjonen. I etat tjenester til funksjonshemmede gjelder det blant annet tiltak som går på strukturendringer til færre og større lokasjoner, med spesielt fokus på avlastningstjenesten og dagtilbudene. Furutun er pekt på som aktuelt for et kompetansesenter for avlastning. Sak om renovering og oppgradering av bygget til slikt formål ble behandlet i bystyret 7. mai 2020. Det ble fattet vedtak om utsettelse. Det tas sikte på å fremme en sak på nytt tidlig i 2022.
Prisjustert usikkert anslag er 105,8 millioner kroner, inklusive mva.
 

Prosjekter i fase 3 – prosjektgjennomføring

Nye Onsøyheimen sykehjem
Onsøyheimen sykehjem skal bygges på tomten til gamle Onsøyheimen sykehjem, som ble sanert i 2017. Det nye sykehjemmet blir på seks etasjer, med BRA på 12 459 m2 og BTA på 14 605 m2.

Sykehjemmet vil bestå av 120 beboerrom, dagavdeling med 12 plasser, samt kafeteria for ansatte/beboere og lokalbefolkning.
Etter gjennomført entreprisekonkurranse og usikkerhetsanalyse for prosjektet, er prosjektets styringsramme P50 beregnet til 526,4 millioner kroner inklusive mva., og investeringsramme P85 beregnet til 543,4 millioner kroner inklusive mva. Det er gitt tilsagn fra Husbanken på 216,2 millioner kroner i investeringstilskudd.

Prosjektet gjennomføres som totalentreprise, som omfatter bygging av nytt sykehjem inklusive utomhusanlegg, samt opparbeidelse av nytt utomhusanlegg rundt eksisterende Onsøy rådhus. Dette i tillegg til utvidelse av vei fra Storveien og opp til ny parkeringskjeller, samt opparbeidelse og rehabilitering av eksisterende sansehage. Planlagt ferdigstillelse høsten 2022, med innflytting på nyåret 2023.
 

Samlebevilgninger (S)

Utstyr helse og velferd
Investeringer i utstyr som er kritisk og nødvendig for å klare driften i seksjonen, og for å sikre god flyt i tjenestene.

Velferdsteknologi
Midlene brukes til innføring av velferdsteknologiske løsninger i seksjonen. Etablerte løsninger skal utbres og nye løsninger skal på plass. Fokus framover vil være teknologi for hjemmeboende, både trygghet, mestring og medisinsk hjemmeoppfølging. Digitale tilsyn, og andre verktøy for økt trygghet og egenmestring i hjemmet, er en viktig faktor i kommunens arbeid med å gi innbyggerne mulighet til å bo hjemme lenger.

Det vil også vurderes velferdsteknologiske løsninger for andre boformer, som omsorgsboliger og institusjoner.

Bofellesskap – personalbaser og fellesarealer
De fleste personalbaser tilknyttet bofellesskapene i Etat tjenester til funksjonshemmede er bygget på starten av 1990-tallet, dimensjonert etter datidens krav til baser. Det er nå et stort behov for oppgradering, dels på grunn av alder, men også fordi det har blitt store endringer i krav til arealer, utforming og annet for å ivareta de ansattes behov. I tillegg er det på flere steder større bemanning nå enn da basene ble bygd. Eksempler på innmeldte behov er Haugeløkka, Torp og Borgarveien 9 og 11. Gjennomgang og prioritering av rekkefølge for oppgradering må gjennomføres før igangsetting. I 2022 vil det pågå arbeid med kartlegging og planlegging, samt oppstart av rehabilitering. I tillegg er det avsatt midler til en ny personalbase i forbindelse med boligprosjektet i Østheimveien, nærmere forklart under Boliginvesteringer – nybygg og kjøpsramme.

Østsiden eldresenter i Borgarveien 1-3 skal rehabiliteres. Rammen til prosjektet er på 46 millioner kroner, inklusive mva. (P50). P85 er beregnet til 47,5 millioner kroner, inklusive mva. Prosjektet omfatter både ombygging og oppgradering av leiligheter, fellesarealer og inngangsparti. Finansieringen er delt 50/50 på ramme- og selvfinansierte midler.

Boliginvesteringer – nybygg og kjøpsramme
Denne samlebevilgningen er selvfinansiert og omfatter boliger til vanskeligstilte, både kommunale utleieboliger og omsorgsboliger. Et godt boligsosialt arbeid får positive konsekvenser for måloppnåelse innen arbeid, helse, utdanning og integrering.

Husbanken gir tilskudd til utleieboliger der kommunen sannsynliggjør at prosjektet bidrar til flere egnede kommunalt disponerte utleieboliger og en mer formålstjenlig boligmasse.
Husbankens investeringstilskudd skal stimulere kommunene til å fornye og øke tilbudet av omsorgsboliger for personer med behov for heldøgns helse- og omsorgstjenester. Dette er selvfinansierende investeringer, som dekkes gjennom husleie.

Et av prosjektene finansiert med investeringstilskudd er boligprosjektet i Østheimveien, et borettslag med 7 omsorgsboliger og en personalbase. Planen er at to av boligene beholdes av kommunen, mens resterende boliger selges til beboerne. Kommunen ønsker å bygge etter et bo-konsept med utgangspunkt i en eie-modell for personer som normalt er livslange leietakere på boligmarkedet. Kontrakt med entreprenør er signert, og antatt ferdigstillelse er høsten 2022.
 

4. Bygg og eiendom

Bygg og eiendom.JPG
 

Prosjekter i fase 0 – foranalyse/ utredning

Brannstasjon
Utredning av om dagens brannstasjon kan benyttes videre, og hvordan dette kan løses organisatorisk. Vil pågå fra november 2021 til april 2022, og planlegges framlagt for politisk behandling medio 2022.
 

Samlebevilgninger (S)

Bygningsmessig endring, brukertilpasning
Investeringsbehovet er avhengig av brukerspesifikke endringsbehov som vanskeligjør konkrete prosjekter. Det må likevel avsettes investeringsmidler dersom slike behov melder seg.

Bygningsmessig rehabilitering og påkostning
Det er planlagt flere prosjekter i 2022 knyttet til rehabilitering og oppgradering av eksisterende formålsbygg. Det forventes at investeringsaktiviteten i Byggutvikling er høy gjennom hele planperioden, slik at det tilstandsbaserte rehabiliteringsarbeidet lever opp til vedtatte normer.

HMS og lovpålagte påkostninger
Det er nødvendig å opprettholde et handlingsrom i planperioden for uforutsette pålegg som kan oppstå fra bruk eller myndighet knyttet til HMS og arbeidsmiljø.

Næringsarealer
Salg næring forventer i mindre grad å komme til anvendelse i kommende planperiode, sammenliknet med foregående planperiode. Innløsing næring forekommer uregelmessig og det er ikke planlagt konkrete investeringer på nåværende tidspunkt.

Boligarealer
Salg av bolig er avhengig av antall henvendelser fra boligfestere som anmoder om lovpålagt innløsing av festetomt. Innløsning bolig er aktuelt i økonomiplanperioden dersom man kommer til enighet med grunneiere om innløsningsvilkår.

Uteanlegg og lekeplasser
Det planlegges oppgradering av uteanlegg i tilknytning til formålsbyggene, herunder lekeområder, rekreasjonsområder og øvrige utomhusanlegg.

Digitalisering og robotisering
Renhold og Eiendomsdrift planlegger investeringer knyttet til driftsmaskiner som bidrar til økt effektivitet i forhold til manuelle operasjoner, eksempelvis robotklippere og robotiserte renholdsmaskiner, håndholdte enheter og IOT-sensorer.

SD-anlegg
Det planlegges investeringer i bygg med gammel og utdatert automatikk, slik at en høyere andel anlegg kan kontrolleres fra driftssentralen.

ENØK
Det planlegges ENØK-investering i eksisterende bygg med kortest mulig nedbetalingstid. Målet er at årlige investeringer skal bidra til å redusere energiforbruket med 1 MWh. Hovedsatsing neste år er mer effektive varmeanlegg. Det er også planlagt noe investeringer i fornybar energiproduksjon.
 

5. Infrastruktur og samferdsel

Infrastruktur og samferdsel.JPG
 

Prosjekter i fase 0 – foranalyse/utredning

Infrastruktur FMV-vest
Det planlegges for oppstart av prosjekt «Felles infrastruktur FMV-vest». Det utarbeides felles formingsveileder i samarbeid med Jotne AS, Værste AS og Viken fylkeskommune for parker, gater og plasser på FMV-vest, og kostnader for prosjektering og realisering fordeles på grunneiere. Fredrikstad kommune blir grunneier på FMV-vest når tomt for Arena Fredrikstad kjøpes, og vil da bidra forholdsmessig som angitt i de avtaler som framforhandles mellom øvrige grunneiere og kommunen.

I tillegg til dette så skal det etableres et nytt fergeleie på FMV 1 området som er avsatt til Frederik II og Arena Fredrikstad. Felles infrastruktur FMV-vest blir et stort og krevende prosjekt hvor det blant annet for Parkgata fra rundkjøring ved Værstebrua til Sagparken/Sveiseparken kan stilles krav til finansiering og sikring av opparbeidelse før Arena Fredrikstad og Frederik II tas i bruk. Bruk av utbyggingsavtale og avtale etter anleggsbidragsmodellen avklares. Det må påregnes videre investeringer for realisering av felles infrastruktur i år 2022 og år 2023, men det er for tidlig å angi kostnad for dette.
 

Prosjekter i fase 1 – behovsutredning og alternativanalyse

Infrastruktur framtidens ferger
I PS 111/18 vedtok bystyret den 20. september 2018 i saken Offentlig forsknings- og utviklingskontrakt (OFU) – framtidig fergemateriell, at det skal etableres et forprosjekt som skal legge til rette for en eller flere offentlige forsknings- og utviklingskontrakter. Forprosjektet er nå gjennomført og vil bli etterfulgt av et prosjekt som skal se på framtidens fergedrift i Fredrikstad. Framtidens fergemateriell må sees i sammenheng med framtidens fergeruter og arbeidet med temaplanen framtidens fergetilbud i Fredrikstad, vedtatt i planstrategien.
 

Prosjekter i fase 2 – skisse- og forprosjekt

Stordammen
Dammens tilstand er ikke godkjent av NVE iht. damforskriften og damsikkerhet. Arbeid med prosjektering og utarbeidelse av konkurransegrunnlag for rehabilitering av dammen er i sluttfasen. I nordenden grenser Stordammen inntil Stordamsmyra naturreservat/vernet område (våtmark), som eventuelt kan kreve særtiltak allerede under videre prosjektering.

Det foreligger et prisjustert usikkert anslag på 15,3 millioner kroner, inklusive mva. Dersom en usikkerhetsanalyse viser at anslaget er for lavt, vil det bli utarbeidet en egen sak for budsjettvedtak. Det er ønske om oppstart i august 2022 med ferdigstillelse i juni 2023.
 

Prosjekter i fase 3 – prosjektgjennomføring

Ny vei Floa
Teknisk utvalg vedtok oppstart av investeringsprosjekt Ny vei Floa, i møte den 14.10.2020.
Prosjektet er delvis fullført, men det gjenstår oppføring av en støttemur. Budsjettet for prosjektet er justert ned i samsvar med totalprognosen på 20 millioner kroner, inklusive mva.

Biogasstasjon
Prosessanlegg for biogass er under etablering, og vil etter planen være i drift høsten 2021. Anlegget skal forsyne renovasjonsbiler og andre kommunale kjøretøy på biogass med drivstoff. Kommunens vaskeri skal også benytte biogass fra anlegget. Det er planlagt en fyllestasjon for eksterne biler, for å gjøre det mulig for eksterne bedrifter og private å velge mer miljøvennlig drivstoff ved anskaffelse av kjøretøy, i tråd med kommunens klimasatsing. Det er for omsøkte midler fra Viken fylkeskommune lagt til rette med en kulvert for senere å kunne legge rør for forsyning av flytende biogass til langtransport. Anlegget er lokalisert i tilknytning til nytt garasjeanlegg i Tomteveien, og vil bli gjennomført innenfor P85 på 26,3 millioner kroner, inklusive mva.
 

Samlebevilgninger (S)

Sykkelplan
Fredrikstads sykkelprogram planlegger i 2022 strategiske tiltak, store og små infrastrukturtiltak, samt maskininnkjøp. Det er to finansieringskilder til tiltakene: kommunens investeringsmidler og statlige belønningsmidler gjennom Samferdselsdepartementet.

Sikringstiltak ras og skred
Det er behov for midler til kommende ras, skred og erosjonssikring. Hvilke konkrete tiltak som skal etableres skal kartlegges i løpet av første halvår 2022.

Nye ferger
I planperioden skal to nye elektriske ferger settes inn i driften. Én el-ferge bestilles sent 2021 for levering i 2022. Denne skal erstatte eksisterende ferge på ruten Ålekilen-Gamlebyen. Den andre el-fergen er planlagt bestilt tidlig i 2022, for levering og idriftsetting sent i 2023. Denne fergen er planlagt som erstatningsferge når tre av dagens dieselferger skal elektrifiseres.

Totalt budsjett per ferge er 26,2 millioner kroner, inklusive mva. Det er for el-ferge 2 satt av 5 millioner kroner i 2022 til kontraktsforpliktelser og resterende sum i 2023. El-ferge 1 rebudsjetteres fra 2021 til 2022 i en egen sak.

Ny båt skjærgårdstjenesten
Det er planlagt kjøp av ny båt til skjærgårdstjenesten, grunnet tilstanden til dagens båt. Innkjøp av ny driftsbåt til skjærgårdstjenesten planlegges i 2021, og vil bli gjennomført i 2022. Finansieringskilder til den nye driftsbåten er: kommunale investeringsmidler, tilskudd fra Miljødirektoratet, tilskudd fra Oslofjorden friluftslivs båtfond, og tilskudd fra tidligere Østfold fylkeskommune.

Utstyr brannstasjon
Fornyelse av brannbekledning og personlig utstyr, herunder også siste rest av hjelm- og sambandsprosjektet. Refleksmerking av brannbilene og fornyelser av noe dykkerutstyr med mer.

Øvingsfelt brann
Brannvesenet har per i dag ingen fasiliteter eller arealer hvor man kan trene og øve på en tilfredsstillende måte. Vi trenger et «utvendig klasserom», hvor både beredskap og forebyggende kan gjennomføre sine praktiske øvelser. 3 millioner kroner inklusive mva. er i første omgang tenkt å dekke en slokkekontainer. Videre vil det være behov for prosjektmidler knyttet til formålet.

Biler, maskiner
Investeringsplanen for biler og maskiner er lagt med bakgrunn i mål om at 50 prosent av kommunens biler og maskiner skal være utslippsfrie innen 2025. For å oppnå dette er det behov for en forutsigbar investeringsplan for å opprettholde utskiftingstakten for overgang til en utslippsfri bilpark. Som hovedregel byttes enhetene etter endt nedskriving på 10 år, men det gjøres en vurdering for den enkelte enhet basert på alder, slitasje og driftskostnader.

Elvebredder, fergeleier, kaier og broer
Store vassdrag som Glomma og Seutelven gjennom kommunen samt lang kystlinje krever at det årlig settes av midler til å håndtere uforutsette hendelser som krever mindre investeringer. Det samme gjelder kaianlegg og bro-konstruksjoner.

For planperioden er det planlagt sikring av elvebredder og rehabilitering av tredekker på Glommastien, samt rehabilitering av brygger og broer i populære friområder.

Parker, grøntområder, lekeplasser og nærmiljøanlegg
I planperioden planlegges det for rehabilitering av lekeplasser, bytte belysningskilder, samt opprusting av beplanting og historiske kvaliteter i parker (vedtatt i teknisk utvalg i 2015). I henhold til vedtak 2018 vil det også planlegges for servicebygg, øke renovasjon ved investering i smarte søppelkasser samt annen teknologi i friluftsområdene. Det er ønske om rehabilitering av badeflåter, HC-ramper, stier og turløyper. I planperioden vil det samarbeides med lokalsamfunnene om belysning av aktivitetsområder, grønne korridorer og løypenett. I henhold til kommuneplanens samfunnsdel og kommunedelplanen Aktive liv skal glommastien, kyststien samt grønne korridorer og nærmiljøanlegg sikres og utvikles.

Trafikksikring
Midler til trafikksikkerhetstiltak, slik som fartsbegrensende tiltak, lys ved gangfelt og regulering av hastighet/ kjøremønster.

Gatelys
Gatelysanleggene i kommunen består av ca. 14.000 lysstolper. Det er ønskelig å skifte gatelysanlegg i de gatene der det rehabiliteres vann- og avløpsledninger. I tillegg er det igangsatt en utskifting av armaturer for å få nytte av vårt nye styrings- og administrasjonssystem for gatelys samt å oppnå den energibesparelse og miljøgevinst som dagens teknologiske utvikling har gitt oss mulighet til.
Rehabilitering av veier
Rehabilitering av Porsmyrveien og vei Gunnelandet er planlagt med ferdigstillelse i 2022. Resterende del skal gå til rehabilitering på eksisterende veinett.
 

6. Vann, avløp, renovasjon og feier

Vann avløp renovasjon og feier.JPG

Investeringer innen selvkostområdene vann, avløp, renovasjon og feier finansieres med lån, som i sin helhet dekkes over gebyrer.
 

Prosjekter i fase 2 – skisse- og forprosjekt

Overføringsledning nytt renseanlegg
Fredrikstad kommune har vedtatt å bygge nytt renseanlegg, i henhold til krav fra statsforvalteren om at et nytt anlegg som skal være i drift senest 01.07.2025. Mens investeringsmidler for renseanlegget innarbeides i FREVARs portefølje, vil nødvendige overføringsledninger og infrastruktur budsjetteres i kommunens investeringsbudsjett.

Overføringsledningene er nødvendig infrastruktur for å transportere avløpet til det nye renseanlegget. Budsjettet er beregnet i en tidlig utredning med et usikkert anslag på 160 millioner kroner. Prosjekteringen vil avdekke sikrere investeringsbehov.

Holmegata og Veumbekken
Eksisterende kulvert i Holmegata er i svært dårlig forfatning og må fornyes. Det er vurdert at kapasiteten må utvides. Bystyrets vedtak med prosessledende beslutning har medført at planen må omarbeides. Bystyret forutsetter at planen for Veumbekken – Holmen tilpasses til pågående planarbeid for Trosvikstranda. Omarbeidet reguleringsplan vil bli oversendt planavdelingen juni 2022 for videre behandling. Investeringsplanen er utarbeidet på bakgrunn av kostnadsoverslag i tidligere skisseprosjekt, med et usikkert anslag på 152 millioner kroner.
 

Samlebevilgninger (S)

Avfallssuganlegg
Det er vedtatt at det, ved utbyggingsprosjekter med 150 boenheter eller flere, skal vurderes avfallssuganlegg som avfallsløsning. Kommunen kan kreve at det skal bygges avfallssug i nye utbyggingsområder med 150 boenheter eller flere.

Stasjonært avfallssug skal etableres som renovasjonsløsning på FMV-vest samt i andre utbyggingsområder i samme størrelsesorden. Det utarbeides en finansieringsmodell for kostnadsfordeling mellom kommunen og private utbyggere.

Vann
Kommunal teknisk infrastruktur utbedres og fornyes i takt med utvikling og behov, samt for å ta vare på ressurser. Investeringsplanen er forankret i at ledningsnettet fornyes i henhold til tilsynsmyndigheters krav og anbefalinger. Investeringsplanen skal sikre utskifting av 9 km ledningsgrøft vann per år, i henhold til anbefaling fra Mattilsynet.

Avløp
Investeringsplanen skal sikre utskifting av 8 km ledningsgrøft avløp per år, i henhold til krav fra Statsforvalteren.

Fellesinvesteringer VA
Fellesinvesteringer for vann og avløp gjelder innkjøp av biler og maskiner etter investeringsplan for kommunens biler og maskiner i henhold til kommunens investeringsplan for biler og maskiner.

Renovasjon
Fellesinvesteringer for renovasjon skal dekke behov for avfallsbeholdere, beregnet til 1 million kroner per år. I 2022 er det i tillegg budsjettert innkjøp av avfallsbeholdere til matavfall med 6 millioner kroner. Det resterende budsjettet er for innkjøp av renovasjonsbiler etter investeringsplan for kommunens biler og maskiner.
 

7. Kirke og andre religiøse formål

Kirke og andre religiøse formål.JPG 
 

Samlebevilgninger (S)

Kirken
Investeringsmidler knyttet til kirkebygg og gravplasser.
 

8. Organisasjon, styring og utvikling

Organisasjon styring og utvikling.JPG
 

Samlebevilgninger (S)

IT – sentrale investeringer
Investeringer i sentral infrastruktur servere.

Eget nett II
Omfatter infrastruktur IT i kommunal virksomhet.

Nettverksoppgraderinger
Utskiftning av kommunens virksomhetsring og kjernekomponenter for å imøtekomme økt digital bruk.

Reservestrømsaggregater
Prosjekt «Mobilt strømaggregat – beredskap/Nedre Glomma ROS» omfatter etablering av nødstrømsaggregat for fire lokasjoner med prioritert rekkefølge: Hancobygget, Helsehuset, Torsnes og Rolvsøy sykehjem.

Bufferbevilgning P85
Prosjektene i økonomiplanen vedtas på P50, og differansen mellom P50 og P85 legges til en egen bufferbevilgning med en definert formel. Bufferbevilgningen disponeres av kommunedirektøren.

 

Sist oppdatert: 24. februar 2022