♥ Kulturskolen + SFO = SANT
Super – SFO er et samarbeid mellom skole- og kulturetaten, og er et pilotprosjekt som startet i august 2021, rettet mot 3. og 4.klassingene i SFO.
I prosjektet vil elevene i SFO får delta i kulturskoleaktiviteter i SFO-tiden.
Prosjektet skal bidra i kommunens arbeid med helhetlig oppvekst, og er et gratis tilbud til elevene uten krav om forkunnskaper. I en tidsperiode på åtte uker vil elevene treffe kulturskolepedagoger en gang i uka, og får delta i kreative verksted i forskjellige kunst og kulturuttrykk. Hver SFO velger ut personale som er ressurspersoner i prosjektet, og som er aktivt med i undervisningen i gruppene. Etter hver økt er det avsatt møtetid for kulturskolepersonale og SFOs ressurspersoner, hvor økten evalueres. Prosjektet er bygd opp etter samme prinsipp som «Kulturbarn».
Prosjektet har som mål å styrke elevenes kreative evner gjennom individuell mestring, nye kunstneriske impulser, utfoldelse og opplevelse. For personalet i kulturskolen og SFO er det et mål å styrke samhandling og kompetanseutnyttelse gjennom samskaping, erfaringsdeling og kvalitetsutvikling.
♥ Kulturbarn
Kulturbarn er et samarbeid mellom kulturskole og barnehage, om å gi et tilbud innen kunst- og kulturfag til barn i barnehagealder. Barna får erfare musikk og dans med pedagoger fra kulturskolen, i tett samarbeid med personalet i deres barnehage. Målgruppa for tilbudet er to- og treåringer, og det blir lagt vekt på å stimulere barna til å utvikle lyst til å leke, utforske, lære og mestre.
Tilbudet er en del av kommunens arbeid med helhetlig oppvekst, og gir et tidlig møte med kunst og kultur. Kulturbarn-tilbudet foregår i barnehagen en gang i uken, i en tidsperiode på 8 uker. Hver uke vil en kulturskolepedagog komme til barnehagen for samling med barna og refleksjon med barnehagens ressursperson. Kulturskolepedagogen er ansvarlig for samlingene, men etter hvert vil også barnehagens ressursperson være deltakende i gjennomføringen. Hver barnehage velger ut en ressursperson som er ansvarlig for å delta i gjennomføringen, og som er ansvarlig for å spre erfaringene videre i barnehagen.
Tilbakemeldingene fra kulturskole og barnehage viser at kulturskolepedagogene har fått større kunnskap om hvordan de skal arbeide med barn i to- til treårsalderen, og at barnehagepersonalet har fått økt kompetanse i å bruke musikk og bevegelse i hverdagen.