Hjelpemidler

Kort fortalt

• Opplever du praktiske utfordringer i hverdagen på grunn av nedsatt funksjon, kan du ha nytte av et hjelpemiddel.

• Hjelpemiddel kan gjøre det enklere for deg i din hverdag og kan lånes for en kortere eller lengre periode

• En ansatt i kommunen vil hjelpe deg med lån eller søknad om de hjelpemidlene du trenger.

Trenger du hjelpemidler må du tenke på om du har behov i kortere eller lengere tid. Du kan lese om det under her.

 

Hvordan låne hjelpemidler for en kort tid

Har du behov for hjelpemidler en kort stund (inntil tre måneder), kan du låne dette fra kommunens hjelpemiddellager FASVO.
Hjelpemidler som bl.a. rullator, rullestol, arbeidsstol, hjertebrett, dusjkrakk, dusjstol, toalett-forhøyer, toalettstol, badekarbrett, terskeleliminatorer kan du låne fra vårt korttidslager. Det er forbehold om lagerbeholdning.

Lånet er gratis, men du må betale frakt dersom du eller dine pårørende ikke henter og leverer hjelpemiddelet selv.
Enkle småhjelpemidler som gripetenger, støttehåndtak og krykker kan du kjøpe på vårt lager.

Ta kontakt med FASVO på telefon 69 35 10 90 så veileder de deg videre.
Her finner du informasjon om adresse og åpningstider til FASVO.

Hva koster det?

Å låne hjelpemidler er gratis. Du må betale for utkjøring og henting av hjelpemidler du låner for en kortere tid.

Frakt av små hjelpemidler (hver vei): 120 kr.
Frakt av større hjelpemidler som for eksempel sykeseng (hver vei): 218 kr.
Kjøp av krykker til barn: 200 kr. pr. stk,
Kjøp av krykker til voksne: 160 kr. pr. stk.

Du kan betale med bankkort, vipps, kontanter eller få tilsendt faktura i etterkant. Velger du å få faktura, får du et fakturagebyr på 100 kroner i tillegg til det frakten koster.

Hvordan låne hjelpemidler for en lengre tid?

Har du behov av hjelpemidler en lengre tid/varig behov, kan du søke om å få låne dette fra NAV Østfold Hjelpemiddelsentralen. Hjelpemidler ved liverts sluttfase anses som hjelpemidler på varig lån.

Det finnes mange forskjellige hjelpemidler som kan hjelpe deg i hverdagen din. Alt fra enkle hjelpemidler som en rullator eller dusjstol, til avanserte tekniske hjelpemidler som bil, kommunikasjonsutstyr eller heiser.

Det viktigste for deg er å beskrive hvilke aktiviteter i hverdagen du har vansker med å klare selv. En fagperson i kommunen vil gi deg tips og råd, hjelpe deg med søknaden til NAV, og gi deg opplæring i bruk av hjelpemiddelet.

Hjelpemidler du låner for en lengre tid/varig behov er gratis.

På denne siden finner du informasjon om hjelpemidler fra NAV

På denne siden kan du lese om hvordan vi formidler hjelpemidler 

Vedlikehold og reparasjon

Reparasjon av hjelpemidler

Du kan henvende deg til FASVO for å få hjelp til vurdering om reparasjon av ditt hjelpemiddel.
FASVO reparerer kortidshjelpemidler men foretar kun enklere reparasjoner på hjelpemidler fra NAV hjelpemiddelsentral. Mer omfattende reparasjoner foretar NAV hjelpemiddelsentral selv.

Les mer om reparasjon og vedlikehold på NAV sin hjemmeside

Det er fint hvis hjelpemiddelet er rengjort i forkant av at tekniker kommer for å se på det.
Ta gjerne en titt på siden om vedlikehold og vanlige feil og daglig vedlikehold før du tar kontakt.

Hente selv, levering hjem og levere tilbake

Hente selv

Når hjelpemiddelet ankommer FASVO, kan du hente dette selv. Du må gi beskjed om at du kan hente selv til den som hjelper deg med å søke, eller kontakte FASVO. Da vil du få beskjed når hjelpemiddelet er klart til henting.

Hjelp til utkjøring og montering
Hvis du ikke kan hente hjelpemiddelet selv, eller hjelpemiddelet krever montering, vil du få hjelp av FASVO levere og montere det hjemme hos deg. Det vil bli gjort avtale med deg om tidspunkt for levering.

Levere inn selv
Du kan levere tilbake hjelpemiddelet i ekspedisjonen på FASVO.

Hjelp til innlevering og demontering
Hvis hjelpemiddelet er vanskelig å få med seg, må demonteres eller det er vanskelig for deg å levere det av andre årsaker, vil en ansatt komme og hente hjelpemiddelet. Ring FASVO for å melde fra om behov for henting.

Overføring av hjelpemidler til andre
Hjelpemidler skal ikke overføres til andre uten at det tas opp med NAV Hjelpemiddelsentral. Ta kontakt med Etat friskliv og mestring, Virksomhet mestring, habilitering og rehabilitering for å få hjelp.

Syns- og hørselshjelpemidler

Syn- og hørselskontakten i kommunen formidler hjelpemidler og gir oppfølging og opplæring i bruk av hjelpemidler. 

Hjelpemidler blir søkt på via NAV Hjelpemiddelsentral Østfold i samarbeid med den som trenger hjelpemidlene, og evt. pårørende.

Du kan lese mer om syns- og hørselshjelpemidler på denne siden.

Kontakt oss

 

  • Ring oss på
    Friskliv og mestring: 69 30 67 60
    FASVO: 69 35 10 90
      
  • Send oss epost
    friskliv@fredrikstad.kommune.no
     
  • Send brev
    Postboks 1405, 1602 Fredrikstad

Du kan alltid ta kontakt med Servicetorget 69 30 60 00
Du kan også stille spørsmål til Kommune-Kari (Chat-robot)   

  

Vis i kart - hjelpemiddelservice

Sist oppdatert: 20. mars 2020

Har du spørsmål rundt korona, send en epost til postmottak@fredrikstad.kommune.no, eller ta kontakt med Servicetorget.