Solbrekke naturbarnehage er en kommunal barnehage som ligger i Kjenneveien, ca 2 km nord for Slevik skole. Barnehagen er tilknyttet Gressvik barnehage og har felles styrer.
Solbrekke er en liten barnehage med en avdeling, hvor både store og små barn er i samme gruppe. Vi har et stort og fantastisk flott uteområde, med masser av plass til lek og bevegelse. Barna i Solbrekke naturbarnehage er ute i frisk luft nesten hele dagen. For de minste barna tilpasser vi uteoppholdet og bruker baselokalet etter barnas behov.
På uteområdet har vi en grillhytte hvor barna kan varme seg når det er kaldt og få skygge når det er mye sol. Grillhytta brukes til lesestund, maling, måltider og lek. Det andre barnehager gjør inne, kan vi gjøre ute.
Vi ønsker at barn og foreldre skal møte en varm og romslig barnehage, med engasjerte og omsorgsfulle ansatte som bidrar til en god barndom. Vi er opptatt av at barna skal få leke, oppleve vennskap og fellesskap, livsglede, øve seg på å mestre utfordringer, og oppleve at jeg kan få det til.
En trygg og god start er viktig uansett hvilken tid på året barnet starter. De første dagene er barna bare en kort stund i barnehagen, så øker vi tiden etter hvert som de blir bedre kjent. Alle barn må ha med seg mor/far eller en annen omsorgsperson. For de minste barna som starter i barnehage for første gang, anbefaler vi minimum 5 dager tilvenning. Vi inviterer nye barn og foreldre til besøksdager og lekegruppe før sommeren, for å bli kjent med barnehagen før de skal starte. Det viktigste for at barna skal få en trygg start er at foreldrene kjenner seg trygge på barnehagen. Forberedelse til å begynne på skolen handler om hele barnehagetiden. Det begynner første dag i barnehagen, og foregår hver dag fram til barna skal slutte. Det siste året før skolestart er bare en liten bit. Skolen sier at det viktigste er god sosial kompetanse, det er en forutsetning for å fungere sammen med andre. Skolen ønsker at barnehagen skal ha fokus på lek, vennskap og utvikling av sosiale ferdigheter. Den beste forberedelsen er å støtte utviklingen av en sunn selvfølelse hos barna. Barna trenger å føle at de er verdifulle, bli trygge på seg selv og tro at jeg kan få det til. En god selvfølelse gir glade, trygge og omtenksomme barn. Praktiske ferdigheter er også viktig. Å kunne klare seg selv med klær, måltider, gå på do alene og passe på sakene sine. Dette må barna øve på både hjemme og i barnehagen.
Sammenheng og overganger
Å begynne i barnehagen
Å begynne på skolen
Det gode foreldresamarbeidet kjennetegnes ved trygghet, gjensidig respekt og et felles ønske om å fremme barnas trivsel i hverdagen. Foreldrene har medvirkning gjennom
Foreldresamarbeid
«Barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring.» Godt arbeid med omsorg er «Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek. Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Lek, vennskap, trygghet og trivsel er fundamentet for en god barndom. For å bidra til et godt fundament arbeider vi med å styrke barnas sosiale kompetanse, lekekompetanse, språk, motorikk og mestringstro. Lek er ikke en pauseaktivitet eller unyttig tidsfordriv. Forskning forteller at lek og lekenhet er livsnødvendig for barns hjerneutvikling. FNs Barnekonvensjon gir barn rett til å leke sin egen lek. Godt arbeid med lek og vennskap er
Satningsområder
Omsorg og relasjoner
Lek, vennskap og inkludering