Solbrekke Naturbarnehage

Solbrekke Naturbarnehage - uteområdet

Solbrekke naturbarnehage er en kommunal barnehage som ligger i Kjenneveien, ca 2 km nord for Slevik skole. Barnehagen er tilknyttet Gressvik barnehage og har felles styrer.

Solbrekke er en liten barnehage med en avdeling, hvor både store og små barn er i samme gruppe. Vi har et stort og fantastisk flott uteområde, med masser av plass til lek og bevegelse. Barna i Solbrekke naturbarnehage er ute i frisk luft nesten hele dagen. For de minste barna tilpasser vi uteoppholdet og bruker baselokalet etter barnas behov.

På uteområdet har vi en grillhytte hvor barna kan varme seg når det er kaldt og få skygge når det er mye sol. Grillhytta brukes til lesestund, maling, måltider og lek. Det andre barnehager gjør inne, kan vi gjøre ute.

Vi ønsker at barn og foreldre skal møte en varm og romslig barnehage, med engasjerte og omsorgsfulle ansatte som bidrar til en god barndom. Vi er opptatt av at barna skal få leke, oppleve vennskap og fellesskap, livsglede, øve seg på å mestre utfordringer, og oppleve at jeg kan få det til.

Sammenheng og overganger

Å begynne i barnehagen

En trygg og god start er viktig uansett hvilken tid på året barnet starter.

De første dagene er barna bare en kort stund i barnehagen, så øker vi tiden etter hvert som de blir bedre kjent. Alle barn må ha med seg mor/far eller en annen omsorgsperson. For de minste barna som starter i barnehage for første gang, anbefaler vi minimum 5 dager tilvenning.

Vi inviterer nye barn og foreldre til besøksdager og lekegruppe før sommeren, for å bli kjent med barnehagen før de skal starte.

Det viktigste for at barna skal få en trygg start er at foreldrene kjenner seg trygge på barnehagen.

Å begynne på skolen

Forberedelse til å begynne på skolen handler om hele barnehagetiden. Det begynner første dag i barnehagen, og foregår hver dag fram til barna skal slutte. Det siste året før skolestart er bare en liten bit.

Skolen sier at det viktigste er god sosial kompetanse, det er en forutsetning for å fungere sammen med andre. Skolen ønsker at barnehagen skal ha fokus på lek, vennskap og utvikling av sosiale ferdigheter. 

Den beste forberedelsen er å støtte utviklingen av en sunn selvfølelse hos barna. Barna trenger å føle at de er verdifulle, bli trygge på seg selv og tro at jeg kan få det til.  En god selvfølelse gir glade, trygge og omtenksomme barn.

Praktiske ferdigheter er også viktig. Å kunne klare seg selv med klær, måltider, gå på do alene og passe på sakene sine. Dette må barna øve på både hjemme og i barnehagen. 

Foreldresamarbeid

Det gode foreldresamarbeidet kjennetegnes ved trygghet, gjensidig respekt og et felles ønske om å fremme barnas trivsel i hverdagen.

Foreldrene har medvirkning gjennom

  • Den daglige kontakten
  • Små og litt større sosiale arrangement
  • Foreldresamtale som blir tilbudt vår og høst, ev. ved behov.
  • Brukerundersøkelser
  • Foreldremøter som barnehagen inviterer til 1-2 g pr år
  • Foreldrekontaktene som velges i hver avdeling
  • Foreldrerådet som er foreldrenes eget møteforum
  • Deltagelse i FAU og Samarbeidsutvalget

Satningsområder

Omsorg og relasjoner

«Barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring.»

Godt arbeid med omsorg er

  • å skape hyggelig stemning, et positivt klima og vise vennlighet
  • å alltid opptre respektfullt og ikke ta for gitt at du vet hva barnet har behov for
  • å sette grenser med varme og vise romslighet
  • å gi oppmerksomhet til positive handlinger som barna gjør
  • å skape et inkluderende og inspirerende lekemiljø
  • å støtte barnas utforsking og aktiviteter

Lek, vennskap og inkludering

«Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek. Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes.

Lek, vennskap, trygghet og trivsel er fundamentet for en god barndom. For å bidra til et godt fundament arbeider vi med å styrke barnas sosiale kompetanse, lekekompetanse, språk, motorikk og mestringstro. Lek er ikke en pauseaktivitet eller unyttig tidsfordriv. Forskning forteller at lek og lekenhet er livsnødvendig for barns hjerneutvikling. FNs Barnekonvensjon gir barn rett til å leke sin egen lek.

Godt arbeid med lek og vennskap er

  • når barna har god tid og tilstrekkelig plass til lek
  • når vi gir barna felles opplevelser som grunnlag for lek og samspill
  • når vi legger til rette for aktiviteter der alle har mulighet for å delta
  • når vi øver sammen på å være gode lekevenner
  • å gi barna veiledning og støtte når det oppstår vanskeligheter i samspillet

Lenker og felles informasjon

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.