Smertulia barnehage

Smertulia barnehage - uteområdet

Velkommen til Smertulia barnehage

Smertulia barnehage – VI KAN, VI VIL, VI FÅR DET TIL.

Vi er en 3 avdelings barnehage med barn i alderen 0-6 år, beliggende i flotte omgivelser på nordre Kråkerøy. Vinterstid har vi verdens beste akebakke rett utenfor døra.

Med skogen som nærmeste nabo, og en flott bydelslekeplass rett utenfor gjerdet er vi mye ute hele året. Vi utnytter mulighetene vi har til utforskning og lek i flotte og varierte omgivelser. Vi ser på naturen som den beste arena for lek og læring.

Barnehagens fokusområder er: Relasjoner, lek, sosial kompetanse, uteliv samt glede og mestring.

Vi anerkjenner og ivaretar barndommens egenverdi. Gjennom lek, prosjektarbeid og arbeid i smågrupper fremmer vi demokrati, mangfold, gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling og livsmestring og helse.

De voksne er romslige, modige, anerkjennende, engasjerte, lekne og lyttende til alle «barnas språk».

Smertulia barnehage er en godkjent trafikksikker barnehage og godkjent lærebedrift.

Sammenheng og overganger

Barnehagen er den første arenaen barna møter utenfor hjemmet og den er en del av et helhetlig utdanningsløp. I barnehagen dannes grunnlaget for videre læring. Samarbeid mellom hjem og barnehage ved oppstart og gjennom hele barnehagetiden blir derfor veldig viktig for oss.

Å begynne i barnehagen

I Smertulia setter vi av god tid til tilvenning og sammen med foreldrene legger vi til rette for at barna skal få en trygg og god start i barnehagen.

Vi skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og andre barn.

Vi ønsker foreldrene aktivt med i tilvenningen og deltar i lek og aktiviteter sammen med barnet i starten.

«Fredrikstadmodellen», ligger til grunn for alle overganger, mer informasjon

Vi har lekegrupper på småbarnsavdelingen 1 time ca 4 ganger før oppstart for barn og foreldre – primær oppstart april/mai.

På storbarnsavdeling har vi besøksdag for nye barn på våren.

På småbarnsavdelingen gjennomføres det foreldremøte med nye foreldre i forkant av oppstart, og alle nye foreldre har førstegangssamtale før barnet starter.

Å bytte avdeling

Vi har gode overganger i barnehagen. Foreldre som har barn på småbarnsavdelingen, får i god tid før sommeren beskjed om hvilken avdeling barnet deres skal starte på til høsten. Vi har tilvenningsdager innad i barnehagen mellom liten og stor avdeling.

Å begynne på skolen

Skolestarterne våre omtales som «Femkanten». Dersom det er mulig samler vi alle 5 åringene på 1 avdeling, dersom det ikke er mulig vil vi legge til rette for at 5 åringene på begge de store avdelingene har faste møteplasser gjennom hele året.

Noe av det viktigste arbeidet før skolestart er å kunne ta kontakt med andre på en positiv måte. Vi har fokus på lek, vennskap, samarbeid, konflikthåndtering og positiv sosial adferd. Det øves på hverdagslivets ferdigheter og selvstendighet og det å ta ansvar for seg selv. Femkanten er også med på aktiviteter i turnhallen i regi av Fredrikstad turn.

Vi har et godt samarbeid med Rødsmyra skole hvor de fleste av våre 5 åringer skal begynne. Gjennom året går vi turer til skolen og blir kjent med uteområdet.

Foreldresamarbeid

Vi samarbeider med foreldrene på ulike nivåer, både individuelt og på gruppenivå.

Vi involverer foreldrene i arbeidet vårt gjennom

  • oppstarts-samtaler
  • foreldresamtaler
  • foreldremøte
  • lekegrupper
  • foreldremøte med nye foreldre
  • brukerundersøkelser
  • foreldrearrangement
  • FAU-møter og SAU-møter

Fellesarrangement som barnehagen inviterer foreldrene til er FN-arrangement og luciamorgen. Andre arrangement kan også forekomme. Barnehagen og FAU samarbeider og barnehagens sommerfest for barn og foreldre.

Satningsområder

Satningsområder i Smertulia barnehage er:

  • Autoritativt klima
  • Relasjonskvalitet
  • Psykososialt barnehagemiljø

I Smertulia har vi fokus på å danne gode og trygge relasjoner mellom barna, foreldre og personalet. Vi er en liten barnehage, hvor målet er at alle kjenner alle. Dette skaper trygghet for barn og foreldre.

Vi har fokus på, og jobbe med den autoritative voksenrollen. Ved å skape et autoritativt klima på alle avdelinger, og i barnehagen som helhet vet vi at dette vil fremme positiv sosial utvikling, samtidig som det vil forebygge negative handlinger og mobbing.

Personalet jobber etter felles barne- og verdisyn i strategisk plan i Fredrikstad kommune og Rammeplanen for barnehager. Det handler om et positivt barnesyn hvor barnet blir møtt som aktive deltakere.

Vår viktigste oppgave er å bidra til at alle barn får en god barndom preget av trivsel, vennskap, lek, mestring og glede. Vi arbeider for at det skal være et godt klima i barnegruppene våre der vennskap, mangfold, inkludering og toleranse er fremtredende. Dette gjøres ved å sette fokus på leken.

Vi jobber med voksnes tilstedeværelse i barns lek – voksne som kan starte, verne og videreutvikle barns lek. Vår oppgave er å legge til rette for gode lek- og samspillsrelasjoner for alle barn hvor glede, humor, kreativitet og felles opplevelser er fremtredene.

Sammen med den autoritative voksenrollen ser vi dette i sammenheng med det psykososiale barnehagemiljøet. Her har vi gode rutiner og retningslinjer som vi følger. Arbeidet med det psykososiale barnehagemiljøet ligger til grunn for alt vi gjør i barnehagen. Dette gjelder både i samspill med barna, i samarbeid med foreldre og blant ansatte. Det psykososiale barnehagemiljøet er tema på foreldremøte, foreldresamtaler og i samarbeidsutvalget hvert år. Vi skal til enhver tid forebygge krenkelser og mobbing. Om et barn opplever krenkelser eller mobbing, skal barnehagen håndtere, stoppe og følge dette opp.

Lenker og felles informasjon

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.