Petri barnehage

Petri barnehage - lekeplassen

Vi jobber etter visjonen: «Med barnets behov i sentrum», og er opptatt av at det enkelte barn skal sees og ivaretas på best mulig måte.
  
Petri barnehage er en kommunal barnehage, som ligger på Sellebakk i Fredrikstad. Barnehagen har en avdeling med barn fra 3-6 år. Løen barnehage og Petri barnehage har felles ledelse og personalet samarbeider på flere arenaer.
  
Petri barnehage er en flerkulturell barnehage der vi har barn og foreldre fra mange land, kulturer, religioner og med ulike morsmål. Vi ser på det mangfoldet vi har i barnehagen som en stor ressurs for barn og voksne. Vi lever i et flerkulturelt samfunn der det er vanlig at mennesker flytter på seg. I et flerkulturelt samfunn trenger vi forståelse for, og kjennskap til, ulike kulturer og språk for å skape respekt og toleranse for hverandre.
   
Vi er opptatte av at barna skal få utfolde seg i allsidig lek. Barns lek skal ha en framtredende plass i barnehagen fordi den har egenverdi som en viktig del av barnekulturen. Lek er en frivillig aktivitet som barnet selv velger å delta i og bærer preg av å være lystbetont. Leken er «på lissom» og ligger utenfor det vi oppfatter som den virkelige verden. Innholdet i leken styres av deltakerne selv enten det er alene lek eller sosial lek. Barn leker for å leke! Barns evne til å kommunisere styrkes i sosial lek. I tillegg til all kommunikasjon som skjer i selve leken, benyttes ofte meta - kommunikasjon i leken. Det vil si at man går ut av selve leken for å samtale om leken, klargjøre rammer og forutsetninger eller enes om retningen videre i leken. Gjennom leken kan barna bearbeide, ufarliggjøre og forklare vanskelige og skremmende ting de ikke forstår.

  • Årsplan for Petri barnehage 2024/2025

Sammenheng og overganger

I samarbeid med foreldrene ønsker vi at barna skal oppleve gode og skånsomme overganger når det gjelder start i barnehage, start på ny avdeling og start i skole. Det er mange inntrykk som skal fordøyes i møte med nye miljø.


Å begynne i barnehagen

Velkommenbrev og velkomsthefte sendes ut på forhånd. Barn og foreldre oppfordres til å komme på besøk. Vi ønsker at barnehagetiden skal bli så positiv som mulig for barna. Noen barn trenger lang tid på å bli trygge, mens for andre går det raskere. Den første tiden i det nye barnehageåret, legger vi vekt på å skape trygge rammer for barna og barna følges tett opp.
På småbarnsavdelingen er det lekegrupper for nye barn med foreldre i mai/juni en time en dag pr. uke et antall ganger. Vi oppfordrer nye foreldre og barn på alle avdelinger til å besøke oss en eller flere ganger før barnehagestart.

Å bytte avdeling

Alle barna som skal fra liten til stor avdeling får et hyggelig velkomstbrev. Det prioriteres flere besøk på stor avdeling på våren/sommeren. På småbarnsavdelingen legges det vekt på at barna skal få gode forventninger til det å starte på «stor» avdeling.

Å begynne på skolen

Vi har et nært samarbeid med skoler som barna sokner til. Det er overføringsmøter med skolen for alle barn, her får foreldrene muligheter til å snakke med personalet fra skolen om forventninger til skolestart.
Barna på stor avdeling deltar på skoleklubb en dag pr. uke. Skoleklubben har sitt eget pedagogiske opplegg hvor rammeplanen er flettet inn. Samtidig fokuserer vi på egne temaer, forberedelser til skolestart og at vi skal ha det gøy sammen.

Foreldresamarbeid

Et nært og godt samarbeid med barnas foresatte er vesentlig for å kunne gi hvert barn en god hverdag i barnehagen. I samarbeidet med barnas familier skal vårt fokus være på hva som vil være til det beste for barnet ut fra faglige vurderinger. Vi skal vise respekt for at det er foreldrene/ de foresatte som har hovedansvaret for omsorg for og oppdragelse av barna. Enkelte ganger vil barnehagen og familien likevel ha ulikt syn på hva som er best for barnet. Da må personalet i barnehagen kunne begrunne ut fra faglige vurderinger hvorfor vi mener noe annet enn de foresatte. Hva vi kan gjennomføre av individuell tilpasning vil også styres av de rammene barnehagen drives innenfor. Begrensende faktorer vil kunne være økonomiske og personalmessige ressurser, kompetanse, lovverk og overordnede faglige føringer, fysiske forhold.
  
Det er viktig for oss å utveksle informasjon om barnet med foreldre/foresatte for å sikre oss kunnskap om barnets liv utenfor barnehagen; dets interesser, behov og bakgrunn. Viktige hendelser (skilsmisser, dødsfall, opplevelser ol.) i barnas liv utenfor barnehagen er det viktig at barnehagen får vite om slik at vi kan møte barnet på riktig måte dersom det får en type reaksjon (positiv eller negativ). Personalet i barnehagen må gi informasjon til barnets foresatte når det har skjedd spesielle ting i barnehagen.
Vi har 1 foreldremøte på høsten og noen ganger 1 på våren.
 
Vi tilbyr foreldresamtaler med alle foreldrene etter nyttår, og oppstartsamtaler med alle nye foreldre.
  
Ut over dette kan både dere og vi be om en samtale hvis det er behov.
I løpet av året har vi felles arrangement for foreldrene, slik som FN-dagen, Lucia, påskefrokost og sommerfest.
Vi har SAU -møter, og vi gjennomfører foreldreundersøkelsen fra Udir. hvert år.

Satningsområder

Ifølge Rammeplanen skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. Vi arbeider med språkstimulering gjennom hele barnehagedagen. (i garderoben, ved måltidene, i frileken ute/inne, på turer …)
Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i barns liv. Barn er innstilt på kontakt og kommunikasjon helt fra fødselen av. Språk skaper felleskap med andre mennesker. Språket gir identitet og tilhørighet. Hjernen har kapasitet til å lære mer enn et språk. Morsmålet blir definert som det språket man lærer først, og som en identifiserer seg med. Å lære et nytt språk tar tid. Når de begynner på skolen skal de kunne 16 000 norske ord. Hos oss er det mange barn fra mange forskjellige land og vi jobber mye med språk stimulering
Et bredt miljøfokus er et satsningsområde for Løen barnehage. Vi er opptatte av bærekraftig utvikling, og barnehagen har gjort flere tiltak i forbindelse med dette. Barna skal være involverte, og en del av dette arbeidet. Vi er i en prosess mot det å bli en Miljøfyrtårn – barnehage.
Vi legger til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Flere ganger ukentlig benytter vi oss av turområder og fasiliteter i nærmiljøet. Fysisk aktivitet i Borgehallen, vann-tilvenning i Kongstenhallen og skøyte-tilvenning i Stjernehallen er noe av det som tilbys barna.

Lenker og felles informasjon

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.