Oksviken barnehage er en kommunal barnehage på Gressvik som består av tre avdelinger, Trantemyra 0-3 år, Blåkollen 3-6 år og Reveklova 3-6 år.
Barnehagen ligger på en naturtomt med skogen som nærmeste nabo. Her innbys det til fysiske utfordringer og spennende lek i flotte omgivelser. Vi ser på naturen som den beste lekearena.
Oksviken barnehage har ansatte med engasjement, tilstedeværelse og humor. Vi jobber for å gi barna mange gode opplevelser hver dag med fokus på lek, livsmestring og gode relasjoner.
Vi satser på å være en bærekraftig barnehage og er sertifisert som trafikksikker barnehage og godkjent lærebedrift.
Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Oksviken barnehage består av tre avdelinger. Barna blir i løpet av året godt kjent med de ulike avdelingene og de voksne, så her er det gode forutsetninger for gode overganger mellom avdelingene. Foreldrene får informasjon om den nye avdelingen gjennom månedsbrev og tett dialog med personalet. De eldste barna er barnehagens «hompelus». «Hompelusa» har ukentlige samlinger og turer gjennom hele året, slik at de blir godt kjent med hverandre på tvers av Blåkollen og Reveklova.
Sammenheng og overganger
Å begynne i barnehagen
I Oksviken barnehage har vi tilvenning med elementer fra Jåttå – modellen. Det innebærer at vi anbefaler minimum 5 dagers tilvenning hvor foreldrene er her i lengre tid pr. dag og er aktive med i lek og aktiviteter med barna på avdelingen.
Barnehagen inviterer også til lekegrupper for 1 – 2 åringer.
I løpet av april-mai er barnet og foreldrene velkomne på besøksdager en time i uken for å bli kjent og leke med de andre barna og voksne.
På storbarnsavdeling inviterer vi til besøksdag for nye barn på våren.
De pedagogiske lederne/barnehagelærerne gjennomfører førstegangssamtale med alle nye foreldre, og barnehagen inviterer nye foreldre til foreldremøte i juni.Å bytte avdeling
Før barna bytter avdeling besøker de den nye avdelingen ofte, er med på turer og spiser måltider sammen. I tillegg har vi en «Bli-kjent» uke hvor barna på Trantemyra i følge med en ansatt besøker sin nye avdeling hver dag.
Personalet er aktive for å bli kjent med de nye barna fra Trantemyra og de bytter også avdeling en time i ny og ne for å bli bedre kjent med barna.
Vi gjennomfører overgangssamtale med foreldre og pedagoger fra Trantemyra og ny avdeling.Å begynne på skolen
Vi har fokus på å løfte opp nysgjerrigheten og skape et variert språkmiljø gjennom samtaler og glede med kommunikasjon, lek med begreper, rim og rytme, og lek og utforskning av tall og skriftspråk.
I tillegg har vi fokus på sosial kompetanse, vennskap, lære å samarbeide, ta hensyn og lytte til hverandre.
Barnehagen skal bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte, og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.
Barnehagen samarbeider tett med nærmiljøskolene, Rød og Hurrød, og gjennomfører overgangssamtaler i samråd med foreldrene.
Skolene inviterer til førskole-dager.
Barnehagen skal legge til rette for et godt foreldresamarbeid, og ha god dialog med foreldrene. Både foreldrene og personalet må forholde seg til at barnehagen har et samfunnsmandat og verdigrunnlag som det er barnehagens oppgave å forvalte. Vi ønsker at foreldresamarbeidet skal bestå av gode relasjoner, gjensidig respekt og åpenhet. I Oksviken barnehage samarbeider vi med foreldrene på ulike nivåer, både på individnivå og på gruppenivå. Vi involverer foreldrene i arbeidet vårt gjennom bl.a:
Foreldresammarbeid
I Fredrikstad kommune vil vi prioritere noen satsningsområder til det beste for barns utvikling og opplevelse av den gode barndom. I Oksviken barnehage skal alle barn få være barn på sine egne premisser, derfor skal leken og det som er til barnas beste gjennomsyre arbeidet og vårt syn på barn. Oksviken barnehage ligger i naturflotte omgivelser og vi har et spennende og utfordrende uteområde for barn i ulik alder. Gjennom aktiv bruk av naturen rundt oss vil vi gi barna muligheter til å utvikle en god psykisk og fysisk helse. I Oksviken barnehage jobber vi med kreative prosjekter gjennom hele året ut ifra årstider og ulike temaer. Alt av kunstverk og prosjekter blir tilslutt samlet sammen og stilt ut i skogen vår. Vi inviterer foreldre og søsken til sommeravslutning og vernissasje. Barnehagen skal være en lærende organisasjon. Personalet er opptatt av å holde seg faglig oppdatert og arbeider aktivt med implementering av rammeplan for barnehagen. Barnehagen tar i mot elever, lærlinger og andre som trenger arbeidspraksis.
Satningsområder
Det er i den voksnes samhandling med barna i leken vi kan jobbe med tidlig innsats. Ved tidlig å se og følge barns utvikling kan vi gi riktig støtte til rett tid.
I Oksviken barnehage er vi opptatt av at alle barn skal få en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Hverdagene skal være preget av humor og glede. Vi skal formidle grunnleggende verdier som fellesskap, omsorg, og medansvar og respekt for hverandres ulikheter og likheter. Dette gjør vi ved å sette fokus på leken. Leken er barnas viktigste aktivitet og læringsarena, og hos oss skal barna oppleve vennskap og tilhørighet i fellesskap med andre. Vennskap er av stor betydning for opplevelse av mestring, trivsel og trygghet.
Vi skal gi gutter og jenter like valgmuligheter i lek og interesser, og alle barn skal inkluderes i det som skjer av aktiviteter.
Personalet skal være tilstede, veilede og aktivt delta slik at leken får sin plass, og at ingen faller utenfor. Vi jobber mye med de voksnes tilstedeværelse og hvordan vi kan starte, verne og videreutvikle gode leke- og samspillrelasjoner. Vi er opptatt av å skape gode relasjoner i hvert møte med barn, foreldre og kollegaer.
Alle barn har rett på et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø i tråd med Lov om barnehager kap. 8.
Vi skal til enhver tid forebygge krenkelser og mobbing. Om et barn opplever krenkelser eller mobbing, skal barnehagen håndtere, stoppe og følge opp dette i tråd med barnehagelovens bestemmelser og interne rutiner.
Våre kjernekomponenter er LEK, RELASJONER OG LIVSMESTRING.
Personalet har ulike møter på dagtid, personalmøter og planleggingsdager der vi har fokus på rammeplan og faglig utvikling.
Årsplanen er personalets arbeidsredskap og dokumenterer barnehagens valg. Årsplanen fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg (SAU).
Årsplan
Årsplanen gir informasjon om barnehagens pedagogiske arbeid og skal vise hvordan barnehagen vil arbeide for å omsette rammeplanens formål og innhold.