VELKOMMEN TIL NABBETORP BARNEHAGE HVOR BARNA SKAL OPPLEVE ET TRYGT OG INKLUDERENDE LEKEMILJØ.
Vi ligger sentralt til på Nabbetorp med flotte turområder i nærheten, og med gåavstand til historiske Gamlebyen og sentrum.
Barnehagen består av 6 avdelinger fordelt på tre bygg, og vi ønsker velkommen til 90 barn fra 0–5 år hver dag.
- Lilla og Regnbuen er småbarnsavdelinger 0–2 år.
- Gul er mellomavdeling med barn fra 2–4 år.
- Rød og Blå er for barn fra 3–5 år.
I tillegg har vi en introavdeling som tar imot barn av foreldre som går introduksjonsprogrammet ved FRIS.
Barna i Nabbetorp barnehage har et hyggelig og stort uteområde hvor de kan boltre seg med leker og flott naturtomt.
Barnehagen har barn fra mange ulike miljøer og representerer et mangfold som vi verdsetter høyt. Vi tilbyr barna et kreativt og lærerikt miljø og vi har et spesielt fokus på lek og vårt psykososiale barnehagemiljø.
Alle avdelinger har turdag en dag i uka. Vi kan leke i naturen rundt barnehagen, for eksempel ved froskedammen, Gudebergfjellet og ved elva Glomma. Eller vi går til Gamlebyen, der kan vi se geiter, høner og mange ulike fugler. I Gamlebyen har vi også samarbeid med kirken. Vi blir invitert til kirken til jul og påske.
Vi har tilgang til fotballbane og gymsalen på Råkollen og Sagabakken skole, som vi benytter oss av hele året.
Vi er praksisbarnehage for elever fra Glemmen videregående, for barne- og ungdomsarbeider lærlinger og for personer som har språk- og/eller arbeidspraksis.
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Det første møtet med sin nye hverdag legger grunnlaget for barnets trivsel. Foreldrene og vi i barnehagen gir sammen barnet den beste starten i barnehagen. Vi har fokus på å skape gode relasjoner og vi tar oss god tid i tilvenningen, vi oppfordrer til 5 dager tilvenning. På våren har vi lekegrupper for nye 1- og 2-åringer en time pr uke. Førstegangssamtale er ved oppstart i august. Gjennom et godt samarbeid med foreldrene kan vi skape en god hverdag for barna. Kommunikasjon daglig gir en styrke for å forstå barnet best mulig. Å bytte fra 0-2 års avdeling og over til 3-5 års avdeling skal være fint og trygt for barnet. Vi har tilvenning på våren der barna er på besøk på sin nye avdeling og leker. Barna har også lekegrupper hele året med barn i sitt årskull. De blir da kjent og det er lettere å bytte avdeling når barna kjenner hverandre. Eget infobrev gis ut om overgang til ny avdeling. De eldste barna deltar i Maxigruppa. Vårt mål er at barna skal oppleve mestring og bli trygge i rollen som maxibarn gjennom lek og allsidige aktiviteter. Vi ønsker å motivere til indre lyst for selvstendighet og praktiske ferdigheter, og videreutvikle sosial kompetanse. Vi vil fremme livsmestring og helse, og vekke interesse for ord, bokstaver og tall. Maxigruppa deltar på vanntilvenning i Kongstenbadet. Barna går fra barnehagen og til Kongstenbadet. Vanntilvenning er en spennende aktivitet med mye læring; samarbeid, vennskap, øve på å ta imot beskjeder, øve på å pakke egen sekk og ha kontroll på tingene sine i garderoben. Denne aktiviteten er med å gi barna en viktig mestringsfølelse. Vi samarbeider med nærskolen og vi følger kommunens rutine for overgang barnehage-skole. Som barnehage ønsker vi å bidra til at barna møter skolen med nysgjerrighet og glede. For barnet foreldrene og oss i barnehagen, ser vi viktigheten av å ha et godt tverrfaglig samarbeid. Vi i barnehagen samarbeider med følgende instanser:
Sammenheng og overganger
Å begynne i barnehagen
Å bytte avdeling
Å begynne på skolen
Laget rundt barnet
Det er gjennom et godt og tett samarbeid med foreldre vi kan skape en veldig god barnehage. For å legge det grunnlaget er vi opptatt av å skape gode relasjoner med gjensidig respekt, åpenhet og tillit. Det er viktig for oss at vi har en åpen og god dialog, slik at vi kan gi en best mulig barnehagehverdag for barna og (vi ønsker oss) en deltagende og medvirkende foreldregruppe. Det gjør vi også ved å gjennomføre besøksdager, førstegangssamtaler ved oppstart, foreldresamtaler, og foreldremøter. Virksomhetsleder har jevnlig dialog med barnehagens foreldreutvalg og samarbeidsutvalg. I løpet av året har vi noen faste familiearrangementer: Foreldrekompasset er et foreldrestøtteprogram som vi bruker i Nabbetorp. Det følger foreldre fra barnets første møte på helsestasjonen, gjennom barnehage og skole ut 10. trinn. På foreldremøte får foreldrene presentert et tema som etterfølges av samtale og refleksjon foreldrene imellom. Målet er at foreldre og alle ansatte i barnehagen er trygge, tydelige og støttende voksne for barna.
Foreldresamarbeid
I år har vi særlig fokus på barnehageloven kapittel 8, og vårt nye mål er at alle barn skal oppleve et trygt og inkluderende lekemiljø. Betydningen av å ha et trygt og inkluderende lekemiljø påvirker både selvfølelsen, selvtillit og motivasjonen hos barna. Det styrker også robustheten til barna både her og nå og senere i livet i møte med nye arenaer. Vi arbeider mye med voksenrollen i barnehagen, som er helt avgjørende for å nå vårt mål. For å nå målet må vi være trygge, tydelige og støttende voksne. Dette kalles også autoritativ voksenrolle, og kan beskrives som voksenrolle der voksne har fokus på å bygge gode relasjoner (positive, sensitive og trygge) og samtidig stille krav og forventninger til barna (grensesetting). Autoritative voksne kan fremme positiv utvikling og forebygge negative handlinger som mobbing og krenkelser. Våre andre satsningsområder er språk og fysisk aktivitet. Språk og kommunikasjon er redskap for forståelse og mestring av hverdagen, for vennskap, lek, konfliktløsning og fantasi. Vi skal legge til rette for trygg kommunikasjon og språkutvikling. Barns bevegelsesglede er noe vi skal fremme og barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan være i bevegelse, lek og samspill. Nabbetorp barnehage skal være en lærende organisasjon hvor hele personalet skal reflektere rundt faglige og etiske problemstillinger, oppdatere seg og være tydelige rollemodeller.
Satningsområder