Løen barnehage

Løen barnehage - uteområdet

 Et sted der små og store har det trygt og godt sammen. For oss er det viktig at barn gleder seg til å gå i barnehagen og at foreldrene er trygge på at her har barnet det trygt og godt.  Barna får leke, mestre, utfolde seg, lære og skape noe. Vår visjon er:

  Sammen gir vi barndommen verdi gjennom lek, vennskap, glede og hverdagsmagi    

Løen barnehage er en 3 avdelings barnehage som ligger på Sellebakk. Vi har 2 avdelinger med barn fra 3-6 og en avdeling med barn fra 0-3 år. Vi er til sammen 51 barn. Vi er naboer med Kjølberg barneskole.  

Vi er en flerkulturell barnehage. Vi er representert med mange ulike nasjonaliteter og morsmål. Vi ønsker å ta de ulike kulturene inn i barnehagen i samarbeid med foreldrene. Vi har fokus på at barna skal ha et godt språkmiljø, hvor vi jobber med innlæring av ord og begreper, gjennom eventyr, bøker, konkreter, bilder og samtaler. Vi har enspråkressurs i barnehagen som er en god bidragsyter inn i dette arbeidet.    

Vi benytter oss av nærområdet her på Sellebakk for eksempel Borgehallen, Biblioteket, Trollfjell og Gullskår.    

Vi har engasjerte, omsorgsfulle, kompetente ansatte som vil være autoritative voksen og jobbe målbevisst med de tiltakene vi har satt oss. Løen er en praksisbarnehage og tar imot studenter fra Høyskolen i Østfold og vi tar imot elever fra Glemmen vgs. Spesialpedagoger og pedagoger fra PPS jobber vi tett sammen med når barna har behov for det

Sammenheng og overganger

For de aller fleste barna er det en stor overgang å starte i barnehagen. Vi ønsker derfor å skape en sammenheng mellom hjemmet og barnehagen, og at overgangen skal være god for både barn og foreldre. Gjennom godt samarbeid med foreldrene kan vi bygge videre på den tryggheten barnet har hjemmefra.

I overgangen fra hjem – til barnehage benytter vi oss av Fredrikstadmodellen, som vektlegger betydningen av at omsorgspersonen er tilstede og aktiv i lek, aktiviteter og hverdagssituasjoner med barna i oppstarten.

Lekegrupper før oppstart i barnehagen   Fra mai måned er nye barn og foreldrene velkomne på besøksdager en gang i uken for å bli kjent og leke med de andre barna og de voksne på avdelingen.  

5.1.2 Oppstart i barnehagen

  Barnet vil den første dagen blir møtt av sin kontaktperson første dagen - som sammen med foreldre skal sikre barnet en god start i barnehagen. Det legges opp til foreldreaktiv tilvenning. Foreldre inviteres til foreldremøte og førstegangssamtale før oppstart, eventuelt i løpet av de første dagene etter oppstart.  

5.2 Overganger innad i barnehagen

  Vi starter intern overgangsperiode mellom avdelinger og hus fra mai måned. Da besøker barn og personale, ukentlig, den barnegruppen og avdelingen de skal starte på til høsten. Det gjennomføres overgangssamtaler mellom pedagogene på gammel og ny avdeling og foreldre får tilbud om en samtale med ny pedagog før oppstart.

5.3 Overgang til skole og SFO

Det siste året i barnehagen jobbes det for at barna skal få en trygg og god overgang til skolen. Fredrikstad har en felles rutine som alle barnehagene og skolene følger i forbindelse med denne overgangen.   Noe av det viktigste arbeidet før skolestart er å kunne ta kontakt med andre på en positiv måte. Vi har fokus på lek, vennskap, samarbeid, konflikthåndtering og positiv sosial adferd. Hverdagslivets ferdigheter og selvstendighet, det å kle av og på seg selv, gå på toalettet og «å ta ansvar for seg selv» øves også på. På våren drar skolestarterne på tur og besøker skole/SFO med barnehagen og de inviteres på førskoledager sammen med foreldrene.

Foreldresamarbeid

Et nært og godt samarbeid med barnas foresatte er vesentlig for å kunne gi hvert barn en god hverdag i barnehagen. I samarbeidet med barnas familier skal vårt fokus være på hva som vil være til det beste for barnet ut fra faglige vurderinger. Vi skal vise respekt for at det er foreldrene/ de foresatte som har hovedansvaret for omsorg for og oppdragelse av barna. Enkelte ganger vil barnehagen og familien likevel ha ulikt syn på hva som er best for barnet. Da må personalet i barnehagen kunne begrunne ut fra faglige vurderinger hvorfor vi mener noe annet enn de foresatte. Hva vi kan gjennomføre av individuell tilpasning vil også styres av de rammene barnehagen drives innenfor. Begrensende faktorer vil kunne være økonomiske og personalmessige ressurser, kompetanse, lovverk og overordnede faglige føringer, fysiske forhold.
  
Det er viktig for oss å utveksle informasjon om barnet med foreldre/foresatte for å sikre oss kunnskap om barnets liv utenfor barnehagen; dets interesser, behov og bakgrunn. Viktige hendelser (skilsmisser, dødsfall, opplevelser ol.) i barnas liv utenfor barnehagen er det viktig at barnehagen får vite om slik at vi kan møte barnet på riktig måte dersom det får en type reaksjon (positiv eller negativ). Personalet i barnehagen må gi informasjon til barnets foresatte når det har skjedd spesielle ting i barnehagen.
Vi har 1 foreldremøte på høsten og noen ganger 1 på våren.

  
Vi tilbyr foreldresamtaler med alle foreldrene etter nyttår, og oppstartsamtaler med alle nye foreldre.
Ut over dette kan både dere og vi be om en samtale hvis det er behov.
I løpet av året har vi felles arrangement for foreldrene, slik som FN-dagen, Lucia, påskefrokost og sommerfest.
Vi har SAU -møter, og vi gjennomfører foreldreundersøkelsen fra Udir. hvert år.

Satningsområder

Ikt- digitalpraksis Vi vil dette året starte vårt arbeid med å bruke digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Barna vil dette barnehage året få kunnskap om bruk av bl.a. QR koder, bildebruk, lager filmer, digitalt microscoop. Vi vil gi barna kunnskap om nettvett og digital dømmekraft. Vi vil legge til rette for at barna får utforske, leke, lære og selv skape ved bruk av digitale verktøy.   

Språk Vi ønsker å ha en praksis som synliggjøre det språklige og kulturelle mangfoldet. Vi ønsker at det språkligmangfold blir en berikelse for hele barnegruppen, samtidig som vi skal fremme og utvikle barnas norske språk. Vi benytter oss av konkreter, bøker, spill og nett ressursen Salaby og Polylino.        

Et autoritativt klima og et trygt og godt barnehagemiljø Vi vil bygge positive relasjoner til barna ved å være tilstede som trygge, tydelige og støttende voksene. Barna skal oppleve de voksene i barnehagen som trygge og varme, som setter tydelige rammer. Vi har et barnesyn hvor vi tar barns meninger og tanker på alvor. Barnas stemmer skal bli hørt, de skal få være med å medvirke i sin egen barnehage hverdag. Det er vårt ansvar at vi har god relasjon til hvert enkelt barn.  

Barna i vår barnehage skal trives, ha venner og ha lyst å gå i barnehagen.

 

Lenker og felles informasjon

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.