Gaustadgrenda barnehage

Gaustadgrenda barnehage - uteområdet

Gaustadgrenda er en fireavdelings kommunal barnehage med Manstad barneskole og Vestbygda ungdomsskole som nærmeste naboer. I vårt nærmiljø har vi tilgang til skog, sjø, svømmehall og gymsal som vi benytter ukentlig. I tillegg er vi ofte på Skontorp hvor vi følger dyrene på gården gjennom året.

Musikk og dramalek inspirert av god barnelitteratur utgjør en stor del av vår hverdag. Vi har fokus på gode relasjoner og inkluderende lekefellesskap. Hos oss møter du engasjerte og varme voksne i en barnehage fylt med humor, magi, glede og latter.

Gaustadgrenda er praksisbarnehage og samarbeidspartner med Høgskolen i Østfold

Sammenheng og overganger

Å begynne i barnehagen

For de aller fleste barna er det en stor overgang å starte i barnehagen. Vi ønsker derfor å skape en god overgang og sammenheng for barn og foreldre. Gjennom et godt samarbeid med foreldrene kan vi bygge videre på den tryggheten barnet har hjemmefra.
I overgangen fra hjem til barnehage benytter vi oss av elementer fra Jåttå-modellen og trygghetssirkelen(COS). Vi vektlegger betydningen av at omsorgspersonen er til stede, støttende og aktiv i lek, aktiviteter og hverdagssituasjoner med barna i oppstartsfasen.

Lekegrupper før oppstart for de yngste barna

Fra mai måned er de nye barna og foreldrene velkommen på besøksdager en time i uken for å bli kjent og leke med de andre barna og de voksne på avdelingen. Foreldrene får invitasjon til førstegangssamtale, samt foreldremøte før oppstart.

Å bytte avdeling

Vi starter intern overgangsperiode mellom avdelinger og hus fra mai måned. Da besøker barn og personale jevnlig den barnegruppen og avdelingen de skal starte på til høsten. Det gjennomføres overgangssamtaler mellom pedagogene på gammel og ny avdeling og foreldre får tilbud om en samtale med ny pedagog før oppstart.

Å begynne på skolen

Siste barnehageår er de eldste barna i egen førskolegruppe. Sosial kompetanse, språk, lek og vennskap, selvstendighet og mestringsopplevelser, er sentrale områder vi har fokus på i gruppa. Vi har også tema/prosjektarbeid med utspring i barnas initiativ og interesser. Barna benytter gymsalen og svømmer i Gaustadhallen gjennom hele året. Vi samarbeider med Manstad barneskole, og besøker ofte uteområdene der med ballbinger, idrettsbaner og skolegårdens lekeplass. Før skolestart har vi overgangssamtaler med skolen i samarbeid med foresatte. Skolestarterne inviteres på skole/SFO-besøk med barnehagen, og på førskoledager med foreldrene om våren. Barnehagen arrangerer en høytidelig rosaruss markering og avslutningsfest for å markere at en ny epoke er på vei.

Foreldresamarbeid

I Gaustadgrenda barnehage er vi opptatt av å få til et nært og godt foreldresamarbeid. Barnehagen skal oppleves som en god støttespiller hvor vi sammen jobber for barnas beste.

Vi legger til rette for foreldresamarbeid og mulighet til å medvirke på individnivå gjennom

  • å respektere og lytte til hverandre
  • å vektlegge å møte barn og foreldre i hente – og bringesituasjoner
  • å tilby minimum to foreldresamtaler i året – flere ved behov
  • at barnehagen og foreldrene samtaler ved behov og tar opp saker raskt

Vi legger vi til rette for samarbeid og medvirkning om fellesskapets interesser gjennom

  • et aktiv FAU som blir invitert med i årsplanlegging, våre mål og viktige verdidiskusjoner
  • SAU og FAU-møter etter behov gjennom året
  • FAU arrangerer juletrefest og samarbeider med barnehagen om en del felles arrangementer som bl.a. dialogkafeer/temakvelder, dugnader og maifest
  • gjennomføring av Udir`s brukerundersøkelse for foreldre hvert år. Undersøkelsen følges opp med tiltaksplan.

Vigilo

Barnehagen bruker Vigilo, et digitalt kommunikasjonsverktøy mellom hjem og barnehage. Her kan man sende og motta beskjeder, og registrere ferie, fridager og sykdom hos barnet. Avdelingene legger jevnlig ut dokumentasjon fra barnas hverdag.

Satningsområder

Et trygt og godt barnehagemiljø

I Gaustadgrenda barnehage har vi fokus på å danne gode og trygge relasjoner mellom barna, foreldre og personalet. Vi jobber mye med voksnes nærvær, og hvordan vi kan legge til rette for gode lekemiljøer- og samspillsrelasjoner for alle barn. Hos oss har vi som mål at alle barn skal trives, inkluderes i lek, medvirke ut i fra sitt eget ståsted, oppleve mestring, fellesskap og tilhørighet i sitt barnehagemiljø.

Våre verdier

Varme, engasjerte, pålogga, forutsigbare, ansvarlige skal kjennetegnes ved at:

  • de preger våre holdninger og handlinger i hverdagen.
  • brukes aktivt i det pedagogiske arbeidet
  • er gjenstand for refleksjon i våre møtefora ved bruk av praksisfortellinger og annen dokumentasjon

Det legges opp til at foresatte vil bli kjent med de samme verdiene som vektlegges i arbeid med barn gjennom foreldrekompasset på foreldremøter i barnehage, skole og helsestasjon. Satsingsområdene har vært jobbet med over tid i vår barnehage og kan leses mer om i årsplanen.

Språk – forteller- og leseglede

Gaustadgrenda har hatt språk som et gjennomgående satsningsområde i mange år, og viderefører språkarbeidet i år med felles fokus på forteller- og leseglede.

I tillegg til å ha en språkstimulerende effekt, erfarer vi at litteratur og høytlesing er en viktig inspirasjonskilde i barnas kreative hverdag, et godt utgangspunkt for lek, prosjekter, samtaler og videre fabulering. Barnehagen er opptatt av å ha et utvalg av gode barnebøker tilgjengelig for barna, og henter inspirasjon hos Fredrikstad bibliotek. Digitale program som Polylino benyttes i vår barnehage som et supplement til litteratur presentert på mange ulike språk.

IKT- digital praksis

Barnehagen arbeider med å videreutvikle vår digitale praksis hvor digitale verktøy skal være et supplement til andre arbeidsmetoder som støtter opp om barns læringsprosesser og benyttes med omhu.

Lenker og felles informasjon

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.