Elevens skolemiljø

Innhold

Kort fortalt

Alle elever har rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Det er elevens egen opplevelse av hvordan de har det på skolen som er avgjørende.

Elevenes psykososiale skolemiljø

Hva skal skolen gjøre?

Skolen skal sørge for at elevene har det trygt og godt på skolen. Alle som jobber på skolen har ansvar for at krenkelser som mobbing ikke skal skje.

Alle som jobber på skolen skal følge med på at elevene har det bra på skolen. Hvis en voksen på skolen vet om – eller tror – at en elev blir mobbet eller plaget, eller på andre måter ikke har det bra, skal hun eller han alltid

  • gripe inn og stoppe krenkelsen med en gang, hvis det er mulig
  • si ifra til rektor
  • undersøke det som har skjedd

Hvis en elev opplever å bli mobbet eller krenket av en lærer eller andre som jobber på skolen, har skolen et ekstra ansvar for å følge opp saken. Rektor skal da varsle skoleeier, som vil følge opp saken videre.

Det er elevens egen opplevelse av hvordan de har det på skolen som er avgjørende. Eleven selv eller dere foreldre må ta kontakt med skolen dersom eleven ikke opplever det trygt eller godt å være på skolen. Skoleveien inngår også som en del av skolemiljøet.

Rektor har ansvar for å lage en plan og sette inn tiltak for å sørge for at eleven får det trygt og godt på skolen igjen. Ditt barn og dere foreldre har rett til å bli hørt. Rektor skal informere eleven og dere foreldre om hva som blir gjort. Skolen skal ta hensyn til barnets beste i alle vurderinger.

Det kan være nyttig for arbeidet at skolehelsetjenesten eller andre eksterne samarbeidsparter hjelper til.  Dersom de skal få kjennskap til eller snakke sammen om ditt barn, må skolen først innhente samtykke fra dere foreldre.

Har du spørsmål rundt arbeidet med skolemiljøet? Ta kontakt med skolen.

Hva kan skoleeier gjøre?

Kommunalt nivå i skoleetaten følger opp arbeidet med skolemiljøet på skolene. Det kan være i form av sentrale føringer gjennom planer, rutiner, retningslinjer og skjemaer eller kompetanseheving på faget og regelverksforståelsen. Det kan også være i form av veiledning, bistand, pålegg og kontroll/ettersyn. I enkelte saker er skoleeier direkte involvert.

Fredrikstad kommune har fire deltakende skoler i kompetanseutviklingen Inkluderende barnehage- og skolemiljø (IBS) i regi av Utdanningsdirektoratet. Målet med deltakelsen er å bedre skolenes regelverksforståelse, gi ansatte økt kompetanse i skolemiljøarbeidet og øke elevers og foresattes involvering i skolens arbeid med skolemiljø. De deltakende skolene forventes dele sin økte kompetanse og sine erfaringer med de andre skolene i Fredrikstad kommune.

Skoleetaten kan også få bistand fra andre kommunale fagmiljøer:

  • Samhandlingsteam for barnehage- og skolemiljø består av øverste ledere i barnehage- og skoleetaten, barneverntjenesten, helsevern for barn og unge, Fredrikstadhjelpen 0-16 og PP-tjenesten. En av kommuneoverlegene inngår også i teamet. Samhandlingsteamet erstatter det tidligere Beredskapsteam mot mobbing. Mer info kommer ...

  • Fredrikstadhjelpa 0-16 ligger under utdanning og oppvekst seksjonen og skal gi et lavterskeltilbud til barn, unge og familier. Tjenesten kan tilby hjelp til det meste, men er best på lette til moderate psykiske helseutfordringer. De ansatte i Fredrikstadhjelpa har alle helse- og/eller sosialfaglig utdanning og bred erfaring i arbeid med barn og unge. De kan bistå gjennom samtaler, veiledning eller gruppetilbud.

    Fredrikstadhjelpa 0-16 er inndelt i flere team. Team barn og unge jobber primært med brukere i skolealder i tett samarbeid med respektive skole og foresatte. Det kreves ingen henvisning for å få hjelp. Kontakt Fredrikstadhjelpa 0-16 på vakttelefonen 488 64 107

Melde saken til Fylkesmannen

Hvis du eller barnet ditt mener at skolen ikke har gjort nok for å stoppe krenkelser, kan dere melde saken til Fylkesmannen.

  • Først må dere ha tatt opp saken med rektor på skolen.
  • Det må ha gått minst en uke fra du tok opp saken med rektor.
  • Saken må gjelde skolemiljøet på den skolen eleven går på nå.

Er det helt spesielle tilfeller, kan du uansett ta kontakt med Fylkesmannen. Du velger selv om du vil ringe, sende e-post eller brev. Fylkesmannen i Oslo og Viken har et eget skjema som elever og foreldre kan bruke for å melde fra til

Fylkesmannen. Kontaktinformasjon til Fylkesmannen i Oslo og Viken finner du her.

Hvis Fylkesmannen mener at skolen ikke har gjort det de skal, kan de bestemme hva skolen skal gjøre for å sørge for at eleven får et trygt og godt skolemiljø. Fylkesmannen skal sette en frist for når tiltakene skal bli gjennomført og følge opp saken. De kan også gi bøter  hvis skolene ikke følger opp.

Mer informasjon

På www.nullmobbing.nonettsidene til Utdanningsdirektoratet og i opplæringslovens kapittel 9 A finner du mer informasjon om skolemiljø, hvilke rettigheter elever og foreldre har, og hva man kan gjøre hvis man opplever mobbing.

Du kan også få hjelp av elev, -læring og mobbeombudet i Viken fylkeskommune. Her finner du mer informasjon og, hvordan du kommer i kontakt med dem.

Elevenes fysiske miljø

Skolene skal planlegges, bygges og tilrettelegges slik at de fremmer trygghet, helse, trivsel og læring hos elevene. Alle elever har rett til en arbeidsplass som er tilpasset behovene de har. Skolen skal også legge til rette for elever som har funksjonsnedsettelser.

Elever, foresatte eller råd og utvalg som representerer disse, kan be om at det blir iverksatt tiltak som gjelder det fysiske miljøet. Skolen skal da snarest mulig behandle saken etter reglene om enkeltvedtak i forvaltningsloven.

Flere spørsmål og svar om skole

På denne siden finner du ofte stilte spørsmål og svar om skole.

Aktuelt regelverk

Ordensreglement i Fredrikstad kommune

Opplæringslovens §9A - elevens skolemiljø

Kontakt oss

Du kan også stille spørsmål til Kommune-Kari (Chat-robot)   

 

 

Åpningstider Servicetorget
Mandag - fredag  9.00–16.00
15. mai - 15. sept (sommertid) 9.00–15.30
Sentralbordet åpner 7.30

Vis i kart

 

 


Se større kart

Sist oppdatert: 28. juni 2016

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?