Spørsmål og svar om ny taksering av eiendommer i Fredrikstad
Klage eller retting av feil
Har du klaget på eiendomsskatten?
Behandlingen av klagene vil pågå ut 2023. Har du sendt inn en klage, må du vente på at du får et svar fra oss.
Alle henvendelsene skal få en grundig behandling. Sånn behandler vi dem:
- En sakkyndig gruppe vil avklare om det dreier seg om en reell klage, en retting av åpenbar feil eller en generell henvendelse.
- Ved klage vil en ny takstmann foreta en takst av eiendommen, altså en annen takstmann enn i første runde.
- Klageutvalget for eiendomsskatt vil gjøre en befaring på hver enkelt eiendom.
- Klageutvalget vurderer hvilken av takstene som skal gjelde. De kan også bestemme om det skal settes en høyere, lik eller lavere takst.
Kan jeg klage på eiendomsskatten hvert år?
Klagefristen for 2024 er i perioden 1.mars og i 6 uker.
- En ev. klage skal sendes til postmottak@fredrikstad.kommune.no, eller Fredrikstad kommune, postboks 1405,1602 Fredrikstad.
Du kan klage på skatten hvert år, men bare en gang med den samme begrunnelsen. Den taksten du har fått nå, skal gjelde i 10 år framover.
Dersom du har klagd på for høy takst en gang før, og fått den behandlet av klagenemnd, er klagen endelig avgjort. En ny klage på samme forhold vil bli avvist.
Neste eventuelle skritt for klager er søksmål.
Har du bedt om retting av feil?
Har du oppdaget åpenbare feil i utregningen av eiendomsskatten? Og har du sendt i en henvendelse om det? Disse sakene skal ikke til klageutvalget.
Vi retter opp i feil i areal på bygninger og tomteareal fortløpende. Når feilene er rettet opp, vil du få et nytt vedtak på eiendomsskatten. Du vil også få en avregning på den neste fakturaen på kommunale avgifter.
Klikk her for å lese mer om endring av matrikkelen.
Usikker på om det er en klage eller retting av feil?
Er det en feil som blir rettet, vil du få et svar om hva som er bakgrunnen for rettelsen. Du vil da få en frist for å si om du likevel opprettholder klagen din.
Du kan også til enhver tid velge å trekke klagen. Du sender da en e-post til postmottak@fredrikstad.kommune.no og orienterer oss om det.
Må jeg betale fakturaen selv om jeg mener at jeg har fått for høy takst?
Selv om du har klaget på taksten, må du betale fakturaen for kommunale avgifter og eiendomsskatt som du får tilsendt. Når vi er ferdig med å behandle saken din, får du en oppgjørsfaktura. Hvis du har betalt for mye, vil du få beløpet etterbetalt.
Du kan velge om du vil betale fakturaen for kommunale avgifter hvert kvartal eller hver måned når du logger deg på Min Side.
Faktaopplysningene for beregning av skatten er feil. Hva gjør jeg?
Vi har hentet alle fakta om eiendommen din fra matrikkelen.
Du må dokumentere skriftlig det du mener er riktige opplysninger. Mener du at arealstørrelsen er feil, må du dokumentere korrekt areal. Du kan også sende oss målsatte og godkjente tegninger av bygningen.
Åpenbare faktiske feil i takstgrunnlaget kan vi rette administrativt. Her kan du å få rettet, endret eller tilføyd opplysninger om eiendommen din i matrikkelen.
Eiendomsskatt og kommunale avgifter må betales til fastsatt tid. Dette gjelder selv om grunnlaget blir påklaget.
Når blir eiendomsskatten lagt ut til offentlig ettersyn?
Eiendomsskatten blir lagt ut til offentlig ettersyn hvert år den 1. mars på våre nettsider og på servicetorget i papirutgave. Det blir liggende ute i 6 uker, som også er klagefristen.
Taksering av eiendommer
Hvorfor omtakserer vi?
Eiendomsskatteloven sier at kommunene skal taksere alle eiendommer hvert tiende år. Derfor omtakserte vi alle eiendommer i 2022. Vi omtakserer for å fange opp alle endringer gjennom de siste årene. Først da blir skattegrunnlaget oppdatert og rettferdig.
Hvordan foregår takseringen?
Målet for takseringen er å anslå markedsverdien for eiendommen din ved fritt salg på det åpne markedet, det står i eiendomsskatteloven.
For å få et så godt resultat som mulig, benytter Fredrikstad kommune seg av takstmenn med solid lokalkunnskap og god erfaring med taksering av eiendommer i Fredrikstad. Ut fra sitt faglige skjønn og det som er regulert i lov og i retningslinjene politikerne har vedtatt, utarbeider de et forslag til takst som politikerne får til behandling.
Faktaopplysninger henter vi fra matrikkelen /Norges offisielle eiendomsregister. Det kan være navn på eier, adresse, bruksareal, tomtens størrelse og antall godkjente og registrerte boenheter. Her kan du å få rettet, endret eller tilføyd opplysninger om eiendommen din i matrikkelen.
Takstmennene ser på hver eneste eiendom i kommunen og benytter seg av måleverktøy, faktaopplysninger fra matrikkel og skjønnsmessige vurderinger for å komme fram til en så riktig takst som mulig for eiendommen. Skjønnsmessige vurderinger vil ta hensyn til forhold som påvirker verdien, som for eksempel bygningens alder, tilstand og standard, beliggenhet og prisnivå i området.
Takstmennene skal bare befare eiendommene utvendig. Dette gjelder alle bolig- og fritidseiendommer. På den måten blir alle behandlet på samme måte.
Hvordan har takstmannen kommet fram til taksten på eiendommen?
Takstmannen foretar en utvendig besiktigelse av alle eiendommene. Takstmannen vurderer flere forhold på eiendommen for å komme fram til en takst. Forhold som beliggenhet, støy, solforhold og utsikt er faktorer som påvirker taksten. Samtidig vil også faktorer som størrelsen på bygningen(e) og tilstanden på disse vurderes i forhold til bygningen(es) standard og alder.
Man kan ikke avtale tidspunkt for taksering med takstmannen, takstmannen skal ikke inn, men kun befare eiendommen utvendig.
Skal jeg være til stede under takseringen?
Nei, det er ikke nødvendig. Du kan ikke avtale tidspunkt for taksering med takstmannen. Det er så mange eiendommer som skal befares, at det er umulig å fastsette nøyaktig tidspunkt for når han kommer til din eiendom.
Hva gjør takstmannen på eiendommen min?
Takstmannen skal IKKE inn i huset ditt og se, men kun befare eiendommen utvendig. Takstmannen vurderer flere forhold på eiendommen for å komme fram til en takst. Det tas hensyn til beliggenhet, støy, solforhold og utsikt m.m. I noen tilfeller vil også takstmannen ta mål på eiendommen.
Kan jeg nekte takstmannen å gå på mitt private område?
I følge eiendomsskattelova §31 har du en plikt til å medvirke til å gi opplysninger og til å medvirke så takstmannen kan få gjort jobben sin. Takstmannen har også rett til å ta bilde av eiendommen til bruk i takseringen (§31,5), og for at takstmannen skal få gjort denne jobben må han ha tilgang til eiendommen. Takstmannen er å regne som en offentlig tjenestemann og du kan IKKE nekte dette. Men takstmannen skal kunne identifisere seg. I Fredrikstad vil takstmennene ha identifikasjonskort fra kommunen og vil også ha på seg refleksvest med kommunens logo.
Jeg har en uinnredet kjeller eller loft, jeg mener derfor at skatten er for høy?
Utgangspunktet for takseringen er etasjenes anvendelighet. Uinnredede arealer i for eksempel kjeller eller loft vektes lavere under taksering enn eksempelvis boligens hovedetasje/førsteetasje. Disse forholdene blir hensyntatt under takseringen.
Hva er sonefaktor og hvilken betydning har den på taksten?
Sonefaktoren brukes for å justere prisforskjellen mellom forskjellige områder i kommunen. To identiske hus ville ellers kommet ut med lik takst selv om de ligger på helt forskjellige områder i kommunen. Individuelle forhold innad i sonen vil også vurderes av takstmannen. Det er også derfor vi bruker takstmenn som kjenner til prisnivået i ulike deler av kommunen.
Kan jeg få utført egen takst (godkjent takstmann) og kreve at den heller brukes?
Nei, årsaken til dette er at kommunens eiendomsskattetakst skal sikre likebehandling av eiendomsbesitterene.
Naboen har lavere takst enn meg, men han/hun har jo et større hus?
Det har blitt gjort en skjønnsmessig vurdering av markedsverdien av huset ditt. Derfor kan mange andre faktorer enn areal spille inn på verdien.
Betaling av eiendomsskatten
Hvem bestemmer hvor mye jeg skal betale?
Nivået på eiendomsskatten bestemmes ikke gjennom takseringen, men gjennom årets budsjettvedtak. Bystyret fastsetter hvert år i desember størrelsen på bunnfradrag og promillesats for påfølgende år. Så selv om takstene på de fleste eiendommene vil øke ved en omtaksering, betyr det ikke at eiendomsskatten for den enkelte vil øke tilsvarende.
En oversikt over takstene blir lagt ut til offentlig ettersyn 1.mars hvert år.
Du kan logge deg inn på Min Side for å finne informasjon som gjelder din eiendom. Her kan du også velge å få månedlig faktura istedenfor hvert kvartal.
Hvorfor er det forskjell på taksten jeg har mottatt fra kommunen og ligningsverdien som brukes av Skatteetaten?
Eiendomsskattetaksten i Fredrikstad kommune har ingenting med ligningstaksten å gjøre, dette er to tallverdier som ikke må sammenlignes. Taksten kan utelukkende benyttes til beregning av eiendomsskatt.
Ligningsmyndighetene har ikke hjemmel til å bruke denne taksten ved fastsettelse av inntekts- og formueskatt til stat eller kommune. Kommunene kan velge å benytte ligningstaksten som grunnlag for eiendomsskatt for boliger. Dette har ikke bystyret ønsket å benytte, så de har vedtatt at det skal foretas lokal taksering.
Jeg får faktura for eiendomsskatt for naboen min. Vi bor i ulike seksjoner. Er dette riktig?
Bor du i en bolig som er seksjonert inneværende år, vil en av seksjonene få faktura for eiendomsskatt for begge fram til 2.termin. Da er eiendomsskatten vedtatt og den vil bli avregnet og riktig. Den nye eiendomsskatten er gjeldende fra 1.januar.
Den nye taksten min er dobbelt så stor som den gamle, betyr det at jeg må betale dobbelt så mye i eiendomsskatt?
Nei, det betyr det ikke. Det du må betale i eiendomsskatt bestemmes av politikerne, som vedtar dette i budsjettet. Politikerne har sagt at de ikke skal ta inn mer i eiendomsskatt, men det kan være individuelle forskjeller på eiendommene ettersom noen har økt mer i verdi enn andre.
Påvirker eiendomsskatten og taksten på eiendommen utfyllingen av årets skattemelding?
Eiendomsskatten og takst satt av Fredrikstad kommune har ingen ting med skattemeldingen å gjøre. Vi opererer med egne tallverdier, som ikke må forveksles med formuesverdien på din bolig i skattemeldingen.
Eierforhold
Jeg har festet tomt, hvorfor skal ikke grunneier betale eiendomsskatten?
Som fester påtar du deg alle rettigheter og alt ansvar som grunneier til vanlig sitter med, også eiendomsskatten. Festeloven ble endret i 2004 og 2006, og det er nå slik at en som fester har rett til å forlenge festekontrakten på ubestemt tid. Det anses derfor som festeren har råderett over tomta, og festeren får da eiendomsskatten. Det finnes en egen prinsipputtalelse fra Finansdepartementet som behandler dette spørsmålet.
Jeg eier ikke hytta, men grunnen er min. Skal jeg betale eiendomsskatt?
Dette er en privatrettslig avtale mellom deg og hytteeieren. Det er den som står som offisiell eier i matrikkelen som er ansvarlig for eiendomsskatten. Den eneste måten å få eiendomsskatten over på hytteeier på, er ved å tinglyse hjemmelsovergang på eiendommen. Dere kan også skille ut en festet tomt eller punktfeste. Først når dette foreligger vil eiendomsskatten bli flyttet til riktig eier.
Hvem mottar melding om eiendomsskatt når det finnes flere eiere?
Detaljert melding om skatt og takst sendes til én eierrepresentant. På eiendommer med flere eiere, er det viktig at eierrepresentanten orienterer de andre om eiendomsskattetaksten.
Jeg har solgt eiendommen, eller eier ikke eiendommen jeg har fått takst på
Har du solgt eiendommen din er det først den dagen eiendommen tinglyses over på nye eier, at vi kan gjøre et eierskifte i våre systemer. Det er eieren av eiendommen som til enhver tid er ansvarlig for betaling av kommunale avgifter og eiendomsskatt ved forfall. Eiendomsskatt faktureres til den som står som tinglyst eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Kommunale avgifter og eiendomsskatt må fordeles mellom selger og kjøper. Dette gjør ikke Fredrikstad kommune.