«I natt, i natt» – historien om Det hendte i Den gamle By

For første gang er den fargerike historien om Fredrikstads egen operette skrevet. Den blir nå gitt ut i forbindelse med den nye oppsetningen i Gamlebyen og Fredrikstads 450-årsjubileum. Tittelen «I natt, i natt» er hentet fra en av operettens mest kjente sanger. Forfatter Jørn Enger presenterer fortellingen om den spennende tilblivelsen, opphavspersonene, sentrale skuespillere, artige episoder, øyenvitneskildringer – samt grundig presentasjon av alle de tidligere oppsetningene. «I natt, i natt» inneholder over 80 fotografier, tegninger og andre illustrasjoner – og ikke minst en oversikt over samtlige 111 skuespillere i de viktigste rollene fra 1932 til 2017. Dette er i høyeste grad Fredrikstad-historie!


Her på våre nettsider vil Jørn Enger i tiden fram mot den nye oppsetningen gi små glimt fra historien om Det hendte i Den gamle By: bakgrunnen, handlingen, hovedpersonene, oppsetningene ved byjubileene i 1967 og 1992 – og litt om det omfattende «detektivarbeidet» med å grave fram dette stoffet.

Enger skal også holde foredrag om byoperettens historie på Fredrikstad Museum 31. august og på litteraturfestivalen «Ord i grenseland» 9. september.

 

Klart for byoperette igjen - Fredrikstads unike kulturskatt!

Når Det hendte i Den gamle By har nypremiere i Gamlebyen 8. september, kan det trygt kalles en stor begivenhet i byens kulturhistorie. Ikke bare er dette Norges eneste byoperette, som nå settes opp for niende gang, den har også oppnådd en imponerende alder – hele 85 år! Gjennom sitt lange liv har operetten blitt noe sterkt identitetsbærende i Fredrikstad – og en av byens mest verdifulle kulturskatter.                                           

«Halve Fredrikstad har på en eller annen måte hatt med byoperetten å gjøre» skrev Dagbladet i forbindelse med oppsetningen på Røde Mølle under forrige byjubileum i 1992. Mange – svært mange – i Fredrikstad, har sterke minner fra forestillingene, både som deltakere på og bak scenen – og ikke minst som publikummere.

I operettens historie opptrer en lang rekke kjente navn, både nasjonale og lokale – i store og små roller. Her finner vi for eksempel Leif Juster, Per Aabel, Olav Eriksen, Georg Apenes, Kai Wiese, Yngvar Wernersen, Ketil Brenna Lund, Randi Bang Gullord, Kirre Jansson, Per Wilhelms, Inger Christine Apenes,  Henrik Melsom, Kri Tangen, Solveig Reholt, Birgit Gudim, Hans-Petter Thøgersen, Pål Nielsen, Atle Jensen, Bjørnar Spydevold, Alexander Hermansen, Merete Løkkeberg, Erik-André Hvidsten, Trond Gudevold, Maria Mohn og mange andre. Kjente tegnere og kunstnere fra Fredrikstad har også på en eller annen måte vært tilknyttet oppsetningene: Bendik Riis, Søren Begby, Sten Nilsen og Ivar Bruu.

Historien om operetten startet i 1932 da Christian B. Apenes fikk ideen til å sette opp et historisk syngespill i Klubselskapet Phønix. «Prøveballongen» var drikkevisen han skrev sammen med komponist Erik Madsen allerede et par år tidligere – «Tenk om hver brønn i Fredrikstad». Med på laget kom Sissi Apenes, som var gift med Christan B.s fetter Rolf. Sammen skapte de tre en forestilling med en rekke «tablåer» fra Tordenskiolds storhetstid på tidlig 1700-tall.

(Skaperne av byoperetten i 1932. Fra venstre komponist Erik Madsen og tekstforfatterne Christian B. Apenes og Sissi Apenes. Ukjent fotograf)

Premieren skjedde i april 1932 på Phønix. Forestillingen ble en kjempesuksess og en sensasjon i vide teaterkretser, noe som brakte den til Det Nye Teater i Oslo julen samme år. Utflyttere fra Fredrikstad og tilreisende fra Plankebyen utgjorde størstedelen av publikum da operetten inntok hovedstaden.

Senere er Det hendte i Den gamle By satt opp i Arbeiderforeningen, i Tøyhushaven, Garnisontheatret, på Røde Mølle, Tøihusplassen og Kongsten Fort. Sangene med Erik Madsens udødelige melodier finnes i utallige sanghefter i Fredrikstad, er fremført med Kringkastingsorkestret og gitt ut på CD. «I natt, i natt» har blitt en av byens «nasjonalsanger» og har fått æren av å bli spilt fra rådhustårnet.  

For tredje gang settes nå operetten opp under et byjubileum i Fredrikstad. Når teppet går opp, er vi tilbake i Gamlebyen på begynnelsen av 1700-tallet, under Den store nordiske krig – trolig i tiden etter Tordenskiolds seier over svenskene i Dynekilen. Det er ikke alminnelig verneplikt på den tiden, men sjøhelten Tordenskiold vil nådeløst rekvirere mannskap og soldater til sin flåte. Den sivile embetsmann og byens notarius publicus i Gamlebyen er rådmann von Blixen, som motsetter seg dette. Han er en svært betydelig herre – i alle fall i egne øyne, noe om viser seg allerede i åpningsscenen. Dermed er det hele i gang – med blant andre en svensk spion og en forførerisk, mystisk kvinne – Harriet von Øhrn – som driver sitt utspekulerte spill.

(Per Svanæs spilte rådmann von Blixen i 1957 og 1967. Foto: Sollem)

Operetten inneholder mange morsomme opptrinn, med forviklinger og forkledninger som enkle virkemidler. Persongalleriet er fargerikt. Rådmannens svigerfar proprietær Fiebelschou er forestillingens store surrekopp og humorist, i tillegg til rådmannen selv, kontordrengen Peder Jeremias og ternen Marianne. Det romantiske er først og fremst knyttet til rådmannens datter Elsebeth og kontorist Niels Barfoed von Grib, som serverer operettens klassiske kjærlighets-sanger. En god porsjon spenning er det også – samt en dose thriller-avslutning på det hele.

Trolig blir det et godt voksent publikum som vil møte opp på forestillingene i Gamlebyen i september. Men det er å håpe at også dagens unge mennesker i Fredrikstad vil oppdage hvor verdifull denne operetten er. Det gjelder ikke minst Erik Madsens eviggrønne melodier, som sikkert også tåler å bli «rocka opp» av den yngre generasjon!

Jørn Enger

Neste «glimt» fra byoperettens historie: Det hendte i Den gamle By ved byjubileene i 1967 og 1992. Les her!