Ta storoppryddingen nå – til høsten kan det bli kø hos FREVAR
— Vi skal oppgradere vektstasjonen og det betyr midlertidig vekt og kjøremønster under byggeperioden. Vi oppfordrer derfor folk som skal pusse opp eller rydde i boden, om å ta det nå, sier Johnny Sundby, direktør ved FREVAR.
Foto: FREVAR
Vekten, som både private husholdninger og næringskunder må gjennom på vei inn til FREVAR, er over 40 år. Systemet er ikke dimensjonert for dagens trafikk. I august starter arbeidet med å oppgradere til en helautomatisk stasjon med fem nye vekter.
— Erfaring fra sammenliknbare anlegg og gjenvinningsstasjoner viser at dette gir bedre flyt. Vi forventer derfor mindre kø inn når dette er på plass, forklarer Sundby.
— Men i byggeperioden, august til desember, før ny vekt er på plass, må folk dessverre belage seg på litt ekstra kø hos oss. Det vil bli lagt opp en midlertidig innkjøring til FREVAR. Det er da bare plass til én kjørebane inn og én kjørebane ut, fortsetter han.
Rydd nå
Sundby har en klar oppfordring til de som vil unngå kø.
— Det kan være lurt å ta den storopprydningen du går og tenker på nå, i stedet for å utsette det til høsten, sier han.
Han sier at FREVAR også ser på enkelte dager under byggeperioden med utvidede åpningstider, men dette er informasjon som vil bli oppdatert nærmere.
Sorter før besøk
Et annet klart råd fra Sundby er å sortere avfallet hjemme, før en kommer til gjenvinningsstasjonen.
— Sorter avfallet etter materialet de er laget av, metall for seg, hardplast for seg, farlig avfall i et eget hjørne av bilen og så videre, sier han.
— Når en kommer til oss må en selv kaste ulike materialer i forskjellige containere. En gjør det unødvendig vanskelig for seg selv hvis en blander alt i en stor, usortert haug på hengeren, fortsetter han.
— Riktig sortering er viktig fordi materialene skal bli råvarer i nye ting. De skal materialgjenvinnes. Treverk som leveres hos oss ender til slutt opp hos Ikea. Men får vi en liten trebit med impregnert trevirke i containeren for trevirke, er det nok til at et helt lass som kunne gått til Ikea heller må forbrennes, forklarer Sundby.
— Det er en kostnad som ender opp på renovasjonsgebyret. Så det lønner seg på alle måter å sortere riktig, legger han til.
Regning fordeles
Kostnaden på investering i ny vektstasjon vil bli på ca. 30 millioner kroner. Det er viktig å påpeke at renovasjonsgebyret ikke vil bli påvirket av dette, sier Sundby.
— I tillegg til at FREVAR driver gjenvinningsstasjonen for private husholdninger i kommunen, tilbyr vi tjenester til næringskunder. Disse benytter også vekta og kostnaden for oppgardert vektstasjon vil derfor bli fordelt. Investeringen vil ikke føre til økning i renovasjonsgebyret, sier han.
Dette er materialtypene du må sortere på før du kommer til FREVAR:
• Vinduer
• Hardplast (f.eks. hagemøbler, presenning, plastkaser, leker og rør)
• My plast (f.eks. emballasje, husholdningsplast, bobleplast, strekkfilm, byggplast)
• Metall (f.eks. sykler, grill, kjele, barnevogn, møbler med metall)
• Trevirke (f.eks. parkett, malt/lakkert treverk, paller)
• Impregnert trevirke (f.eks. terassebord, brygge, rekkverk, jernbanesville)
• Papp (f.eks. esker, kartong, bølgepapp)
• Ikke-brennbart (f.eks. isolasjon, gips, fliser, porselen, keramikk, herda glass)
• Farlig avfall (f.eks. brannslukker, spraybokser, maling, lim, lakk, kjemikaler, gassbeholder, spillolje)
• Elektrisk
• Lyspærer og batterier
• Restavfall (f.eks. isopor, takpapp, laminat, tekstiler, bøker/blader, møbler/innredning)
• Madrasser
• Hvitevarer (f.eks. kjøleskap, fryser, komfyr, vaskemaskin, tørketrommel)
Sist oppdatert: 03. mai 2024