Min side Meld fra
Kontakt oss

Slik presterte lokale elever på nasjonale prøver

Elevene ble testet i engelsk, lesing og regning.

Fredrikstad har 8992 grunnskoleelever og 30 skoler. I engelsk ligger Fredrikstad-elevene ligger på landssnittet i resultatene fra de nasjonale prøvene, både for åttendeklassingene og femteklassingene.

– Det er positivt at Fredrikstad-elevene presterer på nivå med landssnittet i engelsk. Engelsk er en nøkkelferdighet i dagens samfunn, sier skolesjef Line Lofstad Andersen i Fredrikstad kommune.

På lesing og regning ligger elevene bittelitt under. Totalt sett er det store forskjeller mellom skolene i Fredrikstad.

– De nasjonale prøvene er viktige verktøy, og de gjør at vi kan følge med på elevenes ferdigheter og læring. Vi vil bruke disse resultatene aktivt i samarbeidet med skolene for å tilrettelegge der det trengs mest og styrke elevenes faglige utvikling, sier skolesjef Line Lofstad Andersen i Fredrikstad kommune.

Bedre i engelsk, dårligere i norsk og matte

Norske elever er blitt dårligere i lesing og regning og langt bedre i engelsk. På årets nasjonale prøver presterer femteklassingene litt svakere i lesing og regning, og litt bedre i engelsk, enn fjorårets kull.  I lesing er det i år færre femteklassinger på høyeste mestringsnivå, og flere i kategorien som gjør det dårligst.

Guttene presterer bedre enn jentene i regning og engelsk, mens i lesing er det motsatt. Kjønnsforskjellen er størst, og øker mest, i regning. Det er nå dobbelt så mange gutter som jenter som presterer på det høyeste mestringsnivået.

Klar nedgang i regneferdighetene

Åttendeklassingenes prestasjoner i regning går ned for andre året på rad i de nasjonale prøvene.  Årets elevkull på 8. trinn presterer to skalapoeng svakere enn 2022-kullet i regning. I lesing presterer elevene likt med fjorårets kull, noe som er litt over ett skalapoeng svakere enn i 2022, skriver Utdanningsdirektoratet i sin oppsummering av de nasjonale prøvene.

Resultatene av de nasjonale prøvene er publisert på Utdanningsdirektoratets hjemmesider. Her kan du sjekke hvordan det gikk på de nasjonale prøvene på din skole:

Hver høst deltar 5., 8. og 9. trinn på alle landets skoler i en nasjonal prøve i engelsk, lesing og regning.

– Barn leser mindre nå enn tidligere, og det påvirker leseferdighetene deres. Lesing er en grunnleggende ferdighet som er helt nødvendig for å lære og forstå i alle fag. Det er viktig at barn får tid til å lese, både på skolen og hjemme. Heldigvis finnes det gode tiltak som kan gjøre en forskjell, sier Lofstad Andersen.

Bokstart Fredrikstad – språk fra første stund

Bokstart Fredrikstad er et samarbeid der flere aktører som jobber med litteraturformidling og barn har gått sammen for å styrke høytlesningen for de minste barna i Fredrikstad kommune. Prosjektleder er Sylwia Stasiak, barne- og ungdonsansvarlig ved Litteraturhuset Fredrikstad.

Målet med prosjektet er å motivere flere voksne til å lese for barna sine fra barna er født. Forskning viser tydelig at nettopp høytlesning fra barna er helt små (0-3 år) har meget stor effekt på barnas språkutvikling og ordforråd. Og å styrke barns språk er helt vesentlig for at flere barn skal lykkes på skolen. Prosjektet starter i 2021 og er et samarbeid mellom Litteraturhuset Fredrikstad, Fredrikstad bibliotek, Fredrikstad kommune, Foreningen !les og Områdesatsing Fredrikstad.

– Å lese høyt for barna og hjelpe dem med å finne bøker som interesserer dem, kan ha stor innvirkning på leseferdighetene deres, oppfordrer skolesjef Lofstad Andersen.

Sist oppdatert: 25. november 2024