Arwen (6) jobber for Fredrikstad kommune

– Arwen er veldig glad i å ligge på fanget eller sitte inntil elevene og å bli klappet. Hun er alltid glad for å se elevene og er en stor hjelp for elever som av ulike grunner har det vanskelig, sier lærer og matmor Linda Høili.
Se video med Arwen her.
Mange av elevene ved skolen har fått lov til å være litt sammen med Arwen, hun er veldig populær. Skolehunden kan mange triks, hun kan snurre rundt, gi «high five» og spille død hvis elevene sier «pang». I tillegg kan hun sitte som en bamse, snurre rundt på gulvet, hente gjenstander og søke etter godbiter.
I fire år har Arwen jobbet for Fredrikstad kommune. Fram til august 2021 jobbet fuglehunden ved Nøkleby skole, nå er hun på Rød skole på Kråkerøy, sammen med lærer og matmor Linda Høili.
Nøkleby har også egen skolehund, dermed er det to slike hunder i Fredrikstad kommune. Ifølge en artikkel fra Aftenposten i 2019 var det mellom 10 og 20 skoler som brukte skolehund i Norge.
– Det finnes i dag ingen offentlig godkjenningsordning for skolehunder. Dyrebar omsorg er én av flere aktører som utdanner skolehunder. 40 ekvipasjer er utdannet gjennom oss, men vi er usikre på om alle disse er i aktiv jobb i dag, opplyser Hilde Falch Moltzau, daglig leder hos Dyrebar Omsorg.

Universitetsutdannet hund
Arwen er én av få hunder med universitetsutdanning. For noen år siden tok Høili en etterutdannelse innen dyreassisterte intervensjoner gjennom Dyrebar omsorg og Universitetet i Ås. Etter en omfattende egnethetstest på Arwen, mye trening og til slutt en praktisk prøve, ble de to en godkjent skolehundekvipasje.
For det handler ikke bare om kos. Læring er pakket inn i opplegget. Arwen brukes for å bedre elevenes faglige, sosiale, følelsesmessige og motoriske ferdigheter. Arwen kan til og med snurre på et lykkehjul, der elevene svarer på de ulike oppgavene som er festet på lykkehjulet. Hun henter også gjenstander som for eksempel en terning, slik at elevene kan lage regnestykker.
Arwen motiverer elevene og gir de mestring. Hun brukes for eksempel som en lesehund.
– Det er lettere å lese for skolehunden enn høyt i klassen eller for læreren. Arwen retter ikke hvis de leser feil, og hun viser at hun liker å bli lest for. Det gjør at elevene senker skuldrene, klarer å konsentrere seg bedre og føler mestring, sier Høili.
Alt elevene gjør med skolehunden skal være lystbetont for både elever og hund.
– Studier har vist at kontakt med hunder øker produksjonen av beroligende hormoner og reduserer stresshormoner. Det gjør at elevene føler økt glede og velvære, utdyper Høili.

Klesbørsting og håndvask
Etter at elevene har vært sammen med Arwen blir klærne rullet over med en klesbørste og de vasker hendene før de går tilbake til klasserommet. Skolehunden blir også børstet og vasket jevnlig. Dette er viktig for å unngå at allergikere blir plaget.
Alle klasser ved skolen har fått informasjon om skolehunden Arwen og har hatt en gjennomgang av hundevettreglene fra Mattilsynet.
Skolehunden er aldri alene med elever og har et eget hvilerom å være på når hun har pauser i løpet av arbeidsdagen.
Les mer om de andre dyrene i Fredrikstad kommune her.
Foretrekker lesehund
Forskning om dyrs mulige helsebringende effekter og det som omtales som dyreassisterte intervensjoner (DAI) er et voksende felt internasjonalt. Andreas Reier Jensen, førsteamanuensis ved Universitetet i Agder, har forsket på leseferdigheter og sosial funksjon ved lesehund.
– For barn som liker hund, fungerer denne formen for leseopplæring godt som et supplement til mer ordinær leseopplæring. Hvis elevene skal velge mellom lesevenn og lesehund, foretrekker barna lesehund. Hvis elevene ikke liker hund, har denne formen for leseopplæring liten effekt på leseopplæringen, men uten å være negativt på noen måte, sier Jensen.
Forskeren påpeker at hunden kan ha en viktig sosial funksjon.