Kommunen innfører eByggesak!
Hva er eByggesak?
Systemet eByggesak er et saksbehandlingsverktøy som vil bidra til både å effektivisere og kvalitetssikre byggesaksbehandlingen. Når både innbyggere og ansvarlige foretak i økende grad benytter digitale løsninger for innsending av søknader, vil mye av saksbehandlingen nå automatiseres. Til sammen gir dette flere goder – både for dere og for oss.
Hvorfor innfører vi eByggesak?
Bruk av digitale søknadsløsninger vil blant annet bidra til å:
- veilede søker underveis i prosessen, og dermed redusere feil og mangler før søknaden sendes til kommunen
- oppdage mangler raskere, når søknaden først er innsendt
- hjelpe saksbehandlerne med oversikt over søknader, frister og tegninger
- redusere saksbehandlingstiden
Hvordan påvirker det meg?
Når systemet er innført vil det gjøre både søknadsprosessen enklere og saksbehndlingstiden kortere.
I implementeringsfasen, for at systemet skal fungere best mulig både for dere og for oss, er det avgjørende at byggesaksavdelingen gjennomfører opplæring og testing. Det vil primært foregå i perioden februar-mai 2021. Dette vil føre til redusert kapasitet og noe lenger responstid på saksbehandling i tiden framover. Vi håper å være operative så fort som mulig, og kommer sterkt tilbake med ny og digital løsning. Vi oppfordrer dere til å benytte de digitale søknadsløsningene i perioden hvor vi legger om til ebyggesak.