Min side Meld fra
Kontakt oss

Endringer i hvem som mottar fakturaen

Fra 18.mars 2024 har bankene gjort noen endringer som gjelder eFaktura. Det fører til at noen innbyggere nå får eFakturaen sendt til seg, som tidligere ble sendt til f.eks. ektefelle eller samboer.

De som tidligere hadde faktura "på vegne av", vil ikke nå lenger kunne motta denne. Fakturaen vil bli sendt til den som faktisk eier fakturaen. Dette gjelder alle fakturaer fra kommunen.

Ønsker du fortsatt å motta eFaktura "på vegne av", må du kontakte banken din for å høre hvilke muligheter de tilbyr.

Bakgrunn

Bankene har nå gått over fra eFaktura 1.0 til eFaktura 2.0

  • I eFaktura 1.0 meldte en fakturamottaker seg aktivt på per fakturautsteder i en betalingsflate (ofte nettbank eller mobilbank). Løsningen kaltes også "Ja takk til bestemte/JTTB".
  • I eFaktura 2.0 gjør fakturamottaker en generell aksept av eFaktura. Denne løsningen kalles også "Alltid eFaktura/Ja takk til alle/JTTA". Etter 01.03.2024 har vi kun èn eFaktura-løsning = 2.0.
Sist oppdatert: 04. april 2024