Hva kan vi hjelpe deg med?

Elektroniske kjørebøker

​​Fredrikstad kommune innfører nå elektroniske kjørebøker i kommunale biler.

Det betyr at tidligere manuell føring av kjørelister er en saga blott. Bilene får installert GPS-sender og kortleser.

Systemet gir kommunen en bedre og mer effektiv administrasjon av våre 550 kjøretøy. Alle kjøretøy ligger administrert i løsningen. Når en sjåfør skal ut og kjøre, vil vedkommende dra sitt ansattkort i kortleseren og bli registrert som sjåfør. Start og stopp for turen blir registrert, det samme blir antall kilometer turen har tatt.

Bedre sikkerhet
Løsningen gir også kommunen bedre sikkerhet ved at det er mulig å se hvor kjøretøyet er på et gitt tidspunkt. Det hender at sjåfører er utsatt for uhell, men ikke alltid vet nøyaktig hvor de er. Når de ringer inn og melder fra, kan ansvarlig på maskinsentralen gå inn og se nøyaktig hvor kjøretøyet er.

God oversikt over alle kommunale kjøretøy
Løsningen vil ha en komplett oversikt over alle kommunale kjøretøy med informasjon som merke og modell, registreringsår og kilometer stand mm. Løsningen er integrert med det sentrale motorvognregisteret slik at vi er sikre på at vi til enhver tid har korrekt informasjon om det enkelte kjøretøy.

Løsningen gir også oversikt og kontroll på servicer og periodisk kjøretøykontroll gjennom en egen verkstedkalender.

Følger retningslinjer fra datatilsynet
Arbeidsgiver kan ikke bruke opplysningene til å kontrollere om sjåførene velger den kjøreruta de har fått instruks om å velge, sjekke om de tar lange pauser eller lignende. Det er heller ikke tillatt å sammenstille informasjon fra dette systemet med timeregistrering. De ansatte skal også alltid ha informasjon om hvordan opplysningene brukes. Fredrikstad kommune er forpliktet til å følge retningslinjene fra datatilsynet for bruk av denne type løsninger. https://www.datatilsynet.no/Sektor/Arbeidsliv/GPS-sporing_yrkesbiler/.

Sist oppdatert: 13. november 2017

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?