På vei mot fagbrev

Hva er på vei mot fagbrev?

Hva betyr det:

For kommune?

Få personer å forholde seg til i hele løpet - skaper trygghet, forutsigbarhet. 

For Nav?

Skaper varig tilknytting til arbeidslivet for deltaker. Gjennomprøvde metoder som skaper forutsigbarhet for alle involverte parter.

 

For ungdom?

Sikrer deg fagutdanning samt en trygg og varig vei inn arbeidslivet.

Avhengig av motivasjon, tålmodighet og gjennomføringsevne i alle ledd.

Formålet med samarbeidet mellom kommune og Nav er å gi unge som har falt utenfor det tradisjonelle utdanningsløpet en reell mulighet til å lykkes. Dette er ungdom med betydelige ressurser, motivasjon og potensial, men som av ulike årsaker ikke har funnet sin plass i det ordinære utdanningssystemet.

Gjennom et strukturert samarbeid har vi etablert et målrettet kvalifiseringsløp som gir disse ungdommene en konkret vei inn i arbeidslivet – en gyllen mulighet til fremtidig yrkesdeltakelse og mestring.

For kommunen og Nav innebærer dette ikke bare et viktig samfunnsoppdrag, men også en strategisk investering i fremtiden:
Vi sikrer tilgang på motiverte og kompetente fagarbeidere, styrker kommunenes omdømme som inkluderende arbeidsgiver og leverer på nasjonale mål om bærekraftig arbeidsliv og sosial inkludering.

Målgruppe er unge arbeidssøkere under 30 år som ønsker å fullføre en påbegynt/ eller ta yrkesfaglig utdanning ute i virksomhet. 

Inntakskriterier er: Må være registrert hos Nav lokalt.

Andre anbefalte kriterier:

  • Ikke krav til gjennomført og bestått videregående skole.
  • Prioriterer de med lav kompetanse.
  • Vært lærekandidat og bestått kompetansebevis, men har behov for praksis i faget til å gjennomføre fagprøven.

«Jeg droppet ut av utdanningen under læretiden i transport- og logistikkfaget, og hadde gått lenge arbeidsledig da tilbudet om «På vei mot fagbrev» dukket opp. Det ble full klaff! Ikke bare fant jeg veien mot drømmejobben, men det har gitt meg økt selvtillit og troen på en god framtid»

- Silje Middlehuis. lærling i helsearbeiderfaget

Dette sier KS om På vei mot fagbrev:

«Når KS startet sin ungdomssatsing Inn i jobb i 2021 var vi så heldige at Fredrikstad kommune ble med. Da var de i starten av sitt arbeid med På vei mot fagbrev. 
Denne modellen har vist seg å være en effektfull og forutsigbar måte å få kommunen som arbeidsgiver, fylkeskommunen og Nav til å samarbeid en av vår tids største samfunnsutfordringer; å få unge som står utenfor inn i jobb - i kommunen. Fredrikstad sin modell blir nå kopiert av nye Inn i jobb-kommuner, blant annet Trondheim, Modum og Nesodden. I KS ønsker vi å jobbe videre med denne modellen, som vi ser har potensial til å bli tatt i bruk i alle landets kommuner». 

- Christina Haulrich Klausen, prosjektleder Inn i jobb KS

For Kommune

Hva betyr det for deg som kommune å bruke på vei mot fagbrev - få personer å forholde seg til i hele løpet - skaper trygghet, forutsigbarhet 

  • Gir ungdom i kommunen en ny mulighet til fagutdanning
  • Systematisk oppfølging frem i hele opplæringsperioden av Nav og lærlingordningen/fagopplæring
  • Utdanne gode lojale medarbeidere/ fagarbeidere
  • Utdanner kommunens behov for fagarbeidere i fremtiden
  • Økonomisk lønnsomhet for alle– for ungdom, kommune og Nav
  • Systematisk og målrettet samarbeid mellom kommune og Nav for å sikre gjennomføring av utdanningsløpet
  • Koblet på lærlingordningen/fagopplæringen tidlig i arbeidstrening
  • Tilgang til kommunens digitale opplæringssystem OLKweb slik at deltaker får dokumentert i kompetansemålene opp mot læreplanmålene

«I Fredrikstad kommune har vi sett at et klassisk lærlingeløp ikke er nok for å inkludere flest mulig i arbeidslivet. Over tid er det derfor jobbet med å utvikle alternative utdanningsløp for ungdom som har falt ut av arbeid og utdanning. Dette er i stor grad initiert og drevet frem av dedikerte ansatte hos oss, men hadde ikke kunnet skje uten et nært samarbeid med NAV Fredrikstad. Et sentralt suksesskriterie har vært at NAV har dedikert en medarbeider til å følge opp samarbeidet med kommunens lærlingordning. Utover det har vi fått til det vi har ved å jobbe systematisk, være tålmodige, jobbe langsiktig og se ting i sammenheng. Ikke minst er vi prisgitt et godt samarbeid med ledere og veiledere i forskjellige virksomheter. Sammen bidrar vi til at kommunen tar samfunnsansvar»

- Erik Eriksen HR-sjef Fredrikstad kommune

For Nav

Hva betyr det for Nav å bruke På vei mot fagbrev som tiltak? Skaper varig tilknytting til arbeidslivet for deltaker. Gjennomprøvde metoder som skaper forutsigbarhet for alle involverte.

  • Tiltak som favner ungdom mellom 18 og 30 år
  • En dedikert veileder/jobbkonsulent
  • Oversikt over kommunens behov for fagarbeidere
  • Utdanning gjennom arbeidstrening mot tegning av lærekontrakt
  • Bindeledd mellom Nav og kommune
  • Bindeledd mellom deltaker og Nav veileder
  • Bindeledd mellom deltaker og kommunen i arbeidstrening
  • Utvelgelse av deltakere i samarbeid med kommunen og Nav veileder
  • Systematisk oppfølging av deltaker frem mot lærekontrakt
  • Sikrer økonomisk trygghet for gjennomføring
  • Rekrutterer fra egen portofølje
  • Varig tilknytting til arbeidslivet

Det er avsatt en 100% ressurs ved Nav Fredrikstad, denne personen skal være bindeleddet mellom Nav og Fredrikstad kommune v/lærlingeordningen
Deltakerne rekrutteres via Nav og tilbys arbeidsutprøving innen en av Fredrikstad kommune sine fagområder. Fredrikstad kommune har avsatt til enhver tid 20 arbeidstreningsplasser. Etter en utvelgelsesprosess starter inntil x antall deltakere en arbeidstreningsperiode som blir individuelt tilpasset den enkeltes behov og muligheter for en fremtidig lærlingplass.
På vei mot fagbrev er avhengig av forpliktende samarbeid med Nav og Kommune.

«På vei mot fagbrev har gitt ungdom som står utenfor de tradisjonelle utdanningsløpene en reell og trygg vei mot fagkompetanse. For oss i NAV har samarbeidet vært uvurderlig – en kombinasjon av et sterkt kommunalt engasjement og målrettet oppfølging som har åpnet dører for mange unge. Dette partnerskapet har skapt muligheter som ellers ikke ville eksistert, og vi ønsker å videreføre satsingen i årene som kommer.»

- Torgeir Bjerke, Nestleder Nav Fredrikstad

For ungdom

Hva betyr det for deg å være med?  Sikrer deg fagutdanning samt en trygg og varig vei inn arbeidslivet.

På vei mot fagbrev er for deg mellom 18-30 år som ønsker en fagutdanning, som vil gi gode muligheter for jobb etter endt læretid. Vi stiller ikke krav til utdanning eller erfaring. 
Tilbudet gjelder også deg som ikke har fått læreplass.
Vi ser etter deg som har et ønske om, og vilje til å gjennomføre et praktisk utdanningsløp der målet er fagbrev.

Vi vil hjelpe deg med å finne det lærefaget som kan passe for deg. Varigheten på læretiden blir fastsatt på bakgrunn av tidligere erfaring fra utdanning og arbeid. Du vil få god og tilpasset oppfølging fra erfarne veiledere i hele utdanningsløpet.

For å lykkes med dette betinger det at du har motivasjon og gjennomføringsevne til å stå i et utdanningsløp tilpasset ditt og arbeidslivets behov

Metode

Bildet viser en prosess for rekruttering, forberedelse og arbeidstrening. Prosessen er delt inn i tre hoveddeler

Prosess for oppstart, forberedelsesfase, arbeidstrening og læretid

Oppstart og utvelgelse (2 ganger i året)

Denne delen er markert i blått.

  • Informasjonsmøte

  • Speedintervju

  • Kartlegging

  • Utvelgelse av kandidater

Forberedelsesfase (oppstartsamling)

Denne delen er markert i rosa.

  • Er, Kan, Vil – kartlegging av kompetanse og motivasjon

  • CV og Vigo (opplæringssystemer)

  • Bli kjent, blant annet gjennom Walk and talk

  • Arbeid med sosial handlingskompetanse

Arbeidstrening (inntil 1 år)

Denne delen er markert i oransje.

  • Målrettet praksis

  • Innføring i OLKweb (systemopplæring)

  • Oppfølging underveis

 Læretid (?)

Denne delen er markert i grønt.

  • Kontrakter

  • Utregning av læretid

  • Videre oppfølging

 

  • En resurs fra Nav å forholde seg til
  • Samarbeidsmøte hver 14dager mellom koordinator Nav og lærlingordningen
  • Fellessamlinger ved informasjonsmøter og inntak
  • Fellessamlinger i forberedelsesfase, viktig med gruppetilhørighet, 5 samlinger over 14 dager.
  • Fellessamlinger underveis i arbeidstreningsperioden, erfaringsutveksling og opplæring
  • Avtaler intervjuer/samtaler ute i virksomhetene om oppstart i arbeidstrening
  • I arbeidstreningsperioden blir de behandlet og får den samme oppfølgingen som ordinære lærlinger, denne oppfølgingen blir gjort av koordinator fra Nav
Illustrasjon som viser prosessen ‘På vei mot fagbrev’

Prosessen av På vei mot fagbrev - Fredrikstad

Dette er en prosess for å rekruttere og følge opp kandidater fra utenforskap frem mot fagbrev og senere ordinært arbeid i Fredrikstad kommune. Prosessen er delt i tre hovedfaser: før, under og etter.

FØR 

Fredrikstad har lavt utdanningsnivå og relativt høy arbeidsledighet. Bystyret
har vedtatt at 20% av 167 lærlinger skal rekrutteres fra utenforskap og inn i
de fagområdene hvor kommunen har framtidig bemanningsbehov. Målet er
å rekruttere 20 kandidater årlig, og at 15 av disse skal ta fagbrev.
Fredrikstad har skrevet forpliktende avtale med NAV, som skal ha en 50%
stilling for rekruttering og oppfølging av kandidater i praksis, i tett
samarbeid med lærlingordningen i kommunen.


Kommunen stiller med praksisplasser, finner veiledere og tilbyr
lærekontrakter til egnede kandidater. NAV finner aktuelle kandidater og
inviterer til informasjonsmøte og motivasjonsintervju.


Prosjektet er godt forankret i bystyret, og kommunen informerer om
prosjektet internt i avdelingene.

UNDER

Tre ukers introduksjonssamling med kartlegging av kandidatene, hva de kan og vil.Egnethet i forhold til yrke vurderes, samt kandidatens økonomiske situasjon og vilje tilå stå i et opp til 4 år langt kvalifiseringsløp. Opplæring i OLKWEB foregenregistrering av læremål.

Inntil 1 års praksisperiode med ukentlig oppfølging av NAV-veileder, evalueringsmøte med lærlingordningen og NAV, og tilbakemelding fra veiledere ved praksisstedet. Veiledere har god opplæring i å veilede innen sitt fagområde. Kandidaten får trening i sosial adferd på arbeidsplassen. Stønad fra NAV lengst mulig, før overgang til lærlingkontrakt med lønn fra kommunen. Kommunen gjennomfører kompetansekartlegging ved inngåelse av lærekontrakt for å korte ned kompetanseløpet. Lærlingtiden blir tilpasset den enkeltes behov.

Lærlingsamling hver 14. dag. Lærlingforum med representanter fra PPT, OT, NAV, Fredrikstad kommune og Viken fylkeskommune samles ved behov for å diskutere og bistå deltagernes behov for oppfølging og tilrettelegging i utdanningsløpet.

ETTER

Ordinært lærlingløp er målet for å sikre deltagerne fast jobb. Praksiskandidater med kompetansebevis får tilbud om et ekstra år for å kunne ta ordinært fagbrev. 

Fredrikstad kommune vil kunne ansette deltagerne fra prosjektet og sørge for fagarbeidere inn i sitt fremtidige bemanningsbehov. Økonomiske beregninger på utenforskap.

Suksess kriterier 

  • Eierskap til På vei mot fagbrev på alle plan i Nav og kommunen
  • God informasjon om tilbudet til arbeidssøkere og virksomheter
  • Intervjuer og god kartlegging av tidligere erfaring/ kompetanse før oppstart
  • En plan for økonomi og overgang til læretid – periode i arbeidstrening, tidligere erfaring og utdanning fører til avkortning av læretid
  • Et godt forankret samarbeid mellom NAV og lærlingordningen i kommunen – faste møter
  • En dedikert veileder i virksomhet og tilgang til Olkweb 
  • En fast koordinator som følger opp samarbeidet ut mot seksjonene og er bindeleddet mellom veileder og deltager
  • Tverrfaglig samarbeid, lærlingeforum
Forklaring av livsforløpet til Ingrid. Bildet forklares i tekst under

Tekstbeskrivelse av bildet: Livsløp – Ingrid, 26 år

Ingrid, 26 år

Ingrid hadde en vanskelig barndom og oppvekst, med ustabile foreldre, mobbing, omsorgssvikt og sykdom. Med støtte fra hjelpeapparatet har hun bygget opp livet sitt trinn for trinn. Gjennom «På vei mot fagbrev»-prosjektet, med gode veiledere og støtte fra mestringstjenesten i kommunen, er hun nå snart i mål med fagbrev og økonomisk selvstendighet.

Bildet viser en horisontal tidslinje fra 0–30 år, hvor livskvalitet varierer i høyden. Underveis ligger korte sitater fra Ingrid, sammen med markører for barndom, skolegang, ungdomstid, arbeidstrening og fagbrevsløpet.

Alder 0–5 år – Barndom og barnehage

  • «Utsikker på om jeg gikk i barnehage…»

  • «Barndommen var en urolig tid. Vi flyttet mye til forskjellige deler av landet, og jeg gikk i flere forskjellige barnehager. Foreldrene mine ble skilt. Jeg hadde vonde opplevelser med far og ustabil mor.»

Livskvaliteten er lav og ujevn.

Alder 6–12 år – Barneskole

  • «Jeg ble mobbet på barneskolen, men verken skole eller omsorgspersoner tok tak i det. Det føltes som far ikke var tilstede, lite kontakt med mor, og mye ansvar for yngre søster. Ingen nære venner, selv om jeg var med på fellesskap på skolen og med yngre barn i nabolaget. Leksehjelp i regi av barnevernet.»

  • «Flyttet tilbake til far. Var på avlastning på en gård en gang i måneden, men lengtet hjem. Oppfølging av barnevernet.»

  • «Far ble utsatt for en ulykke, og jeg bodde hos besteforeldrene et år. En veldig fin tid.»

Livskvaliteten synker, men får et midlertidig løft mens hun bor hos besteforeldrene.

Alder 13–16 år – Ungdomsskole

  • «Jeg ble fortsatt mobbet, det hjalp ikke å si fra. Jeg trivdes ikke, mestret ikke det faglige. Lite oppfølging hjemme. Kranglet med far, skulket og hadde tunge tanker. Samtaler med helsesøster og oppfølging av barnevernet. Jeg pendl­et og trivdes med det.»

Livskvaliteten er lav, men med små oppsving ved støtte i skolen.

Alder 16–17 år – VG1

  • Første gjennomføring av VG1 (Helse og oppvekst):
    «Mye fravær og sykdom, ikke vurderingsgrunnlag. Dårlig relasjon til far, følte meg kontrollert.»

  • Ny runde med VG1:
    «Tok VG1 om igjen, større faglig mestring, oppfølging av PPT og helsesøster. Flyttet til mor.»

Livskvaliteten øker noe.

Alder 17–18 år – VG2

  • «VG2 Barne- og ungdomsarbeider. Fortsatt mye syk. Utredning og tilrettelagt skole med mål om grunnkompetanse. Begynte som turntrener.»

Alder 18–19 år – VG3

  • «VG3 Fagopplæring i skole. Trivdes med utplassering i skole og barnehage. Flyttet til foreldre til kjæreste. Sommerjobb som servitør.»

Livskvaliteten stiger.

Alder 20 år – Første møte med NAV/arbeidsliv

  • Registrert arbeidssøker for første gang.

  • «Jobbsøkerkurs. Får flere midlertidige jobber, men føler usikkerhet rundt jobbsituasjonen. Ønsker å fullføre utdannelse og ta fagbrev for å få forutsigbar økonomi og jobb.»

Alder 21–22 år – Familieliv

  • «Fikk en datter og fikk god oppfølging av svigerforeldrene. Noen vakter på treningssenter.»

Alder 22–24 år – Arbeidserfaring

  • «Sommerjobb i butikk. Jeg vil lage gode dager og klare meg selv. Begynner å ta tak i livet.»

Livskvaliteten stiger jevnt.

Alder 24–26 år – På vei mot fagbrev

  • «Ble med i ‘På vei mot fagbrev’.»

  • «Tøff oppstart på arbeidstrening. Jeg ønsker å mestre og gjøre en innsats, men det er utfordrende å fordele kreftene mellom arbeid, skole og omsorgsoppgaver. Det betyr mye at jeg får god oppfølging i arbeidstreningen, og samtaler med mestringstjenesten i kommunen.»

  • «Nå ser jeg at fagbrev som barne- og ungdomsarbeider er mulig. Jeg skal ta tverrfaglig teoretisk eksamen i mai, og deretter fagprøve. Jeg følges fortsatt opp av mestringstjenesten og har en god veileder på arbeidsplassen. Jeg er trygg på meg selv og vet hva som skal til for å nå målet.»

Livskvaliteten er nå høy og stabil.

Økonomi og ytelser

Bildet viser perioder med:

  • Engangsstand

  • Sosialhjelp

  • Tiltakspenger

 

Illustasjon av livsforløp til Amina. Bildet forklares i tekst under

Tekstbeskrivelse av bildet: Livsløp – Amina, 25 år

Amina, 25 år

Amina hadde en fin barndom i hjemlandet i Afrika. Hun flyttet mye på grunn av krig, men hun og mor bodde fast hos besteforeldrene gjennom videregående skole. Faren kom etter hvert til Norge, og Amina kom etter på familiegjenforening. Norsk grunnskole og videregående var en fin periode, men etterfulgt av en periode med nedturer. Med plass i «På vei mot fagbrev»-prosjektet har Amina endelig fått mulighet til å ta utdannelsen hun ønsker seg.

Bildet viser en tidslinje fra 0–30 år med variasjon i livskvalitet. Under følger hele historien i rekkefølge.

Alder 0–5 år – Barndom og barnehage

  • «Gikk i barnehage i hjemlandet ca. 3 år. En fin tid hvor jeg bodde med foreldre og yngre søsken.»

Livskvalitet er lav til middels, men stabil.

Alder 6–12 år – Barneskole (etter modell i hjemlandet)

  • «Byttet skole og flyttet mye mellom ulike steder i landet på grunn av krig. Bodde sammen med mor fast hos besteforeldrene når jeg tok studiespesialiserende på videregående. Far flyttet fortsatt mye, men kom på besøk i ferier.»

Alder 13–16 år – Ungdomsskole etter modell i hjemlandet

Livskvalitet stiger noe, men er preget av mye flytting og uro.

Alder 16–17 år – Kommer til Norge

  • «Jeg minnes perioden jeg kom til Norge som urolig.»

Livskvaliteten er varierende under tilpasning til nytt land.

Alder 17–20 år – Norsk grunnskole og videregående (VG1, VG2, VG3)

  • «Årene på norsk grunnskole og videregående var veldig fine. Jeg valgte VG1 helse og oppvekst, VG2 og 3 hudpleie, fordi det var interessant. Jeg tenkte ikke på muligheten for jobb. Jeg bodde for meg selv og fikk samboer denne perioden.»

Livskvaliteten er stabilt god.

Alder 20 år – Jobbsøkerkurs, overgang til arbeidslivet

  • Amina fullfører videregående.

  • Deltar på jobbsøkerkurs.

  • Starter i flere midlertidige jobber, blant annet i hudpleie, fotpleie og massasje.

Alder 20–23 år – Arbeidsledighet og perioder med nedturer

  • «Jobbsøkerkurs og arbeidstrening førte ikke til fast jobb. Det var fint å komme ut og treffe andre og være i aktivitet, men jeg trivdes ikke med arbeidsoppgavene i butikk og som BPA.»

  • «Etter hvert følte jeg meg litt skuffet over at innsatsen ikke ville føre til jobb. Jeg følte meg utnyttet, og jeg hadde ikke råd til å starte egen bedrift. Det ble etter hvert klart at yrkesvalget mitt ikke var det riktige for å få jobb og klare meg på egenhånd.»

Livskvaliteten synker markant.
Amina mottar tiltakspenger og sosialhjelp i perioder.

Alder 23–24 år – Arbeidstrening gjennom ulike tiltak

  • Deltar i arbeidsrettet oppfølging:

    • Arbeidstrening i hudpleie

    • Arbeidstrening i butikk

    • BPA (brukerstyrt personlig assistent)

Livskvaliteten varierer kraftig (sterke topper og bunner).

Alder 24–26 år – Graviditet og komplikasjoner

  • Deltar i Kvalifiseringsprogrammet (KVP).

  • «Jeg ble gravid med komplikasjoner, og ble usikker på om jeg får fullføre det påbegynte løpet for å bli helsefagarbeider. Heldigvis fikk jeg tilrettelagt for gradert praksis under graviditeten, og har som mål å fortsette på veien mot fagbrev etter fødselen.»

Livskvaliteten er middels med store bekymringer.

Alder 25–27 år – På vei mot fagbrev

  • «Jeg fikk informasjon om ‘På vei mot fagbrev’, ble tatt opp som deltaker og startet i praksis på sykehjem. Det ble en fin tid og jeg ser endelig en mulighet for å få en utdanning som vil resultere i jobb og økonomi til å forsørge meg selv.»

Livskvaliteten stiger markant og stabiliseres.

 

 

Medier

Publisert: 06. november 2025 | Oppdatert: 28. november 2025 kl. 13:59

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.