Interkulturelle og internasjonale prosjekter

Hos oss starter ideene – og vi driver prosjekter som samler unge på tvers av kulturer, språk og landegrenser.

Musikk og kunst kjenner ingen grenser

På Kulturskolen i Fredrikstad ser vi på kultur som en brobygger mellom mennesker. Våre interkulturelle og internasjonale prosjekter gir barn og unge mulighet til å oppleve hvordan musikk, dans, teater og kreativitet kan forene mennesker på tvers av språk, bakgrunn og landegrenser. 

Gjennom samarbeid med partnere i Europa, Afrika og andre deler av verden, får deltakerne møte nye mennesker, nye kulturer og nye perspektiver. De får mulighet til å utvikle seg som utøvere, som medskapere – og som verdensborgere. 

Prosjektene er like ulike som deltakerne: fra ungdomskor som samler sangere fra Fredrikstad, Guimaraes i Portugal og Vilnius i Litauen, til kreative verksteder i Fredrikstad hvor ungdom lager forestillinger sammen med profesjonelle kunstnere og internasjonale gjester. Fellesnevneren er fellesskap, nyskaping og læring. 

For Kulturskolen er dette en viktig del av vårt samfunnsoppdrag: å gi unge erfaringer som åpner dører, skaper forståelse og bygger broer – lokalt og globalt. 

Spørsmål kan rettes til: brlo@fredrikstad.kommune.no 

 

CANTO – Choir Without Borders  


Utvekslingsprosjekt under Erasmus+ Youth mellom Norge, Portugal og Litauen. 

 

CANTO – Choir Without Borders er et internasjonalt utvekslingsprosjekt som samler unge fra Norge, Portugal og Litauen. Prosjektet viser at korsang kan være mye mer enn tradisjon – det kan være en kraftfull arena for fellesskap, inkludering og ungdomsmedvirkning. 

Selv om korsang har sterke tradisjoner i alle tre land, deltar relativt få unge i kor i dag. CANTO utfordrer dette bildet ved å skape nye måter å møte sangen på: gjennom repertoar valgt i samarbeid med ungdommene selv, kreative metoder som improvisasjon og bevegelse, og aktiviteter der kulturutveksling er like viktig som musikken.  
 


Mål og innhold 

  • Skape engasjement og interesse for korsang 
    – gjennom inkluderende øvingsmetoder og dirigering som gir mestring, selvtillit og musikalsk nysgjerrighet. 

  • Koble tradisjon og samtid 
    – ved å utforske både tradisjonelle folkesanger fra Norge, Portugal og Litauen, og samtidig bruke moderne uttrykk, improvisasjon og bevegelse. 

  • Lære og vokse sammen 
    – gjennom workshops, felles øvelser og konserter får deltakerne utvikle sangteknikk, musikalsk forståelse og samspill. 

  • Styrke kulturmøter og dialog 
    – med nasjonale kvelder, felles aktiviteter og repertoarutveksling blir ungdom kjent med hverandres språk, tradisjoner og historier. 

  • Bygge vennskap og sosiale ferdigheter 
    – korsang brukes som verktøy for å skape tillit, samarbeid, kommunikasjon og støtte i gruppa. 

  • Gi ungdom en stemme i lokalsamfunnet 
    – gjennom konserter og kulturarrangementer får deltakerne erfaring med å bidra aktivt i kulturlivet både lokalt og internasjonalt. 

Allerede i prosjektets første år har vi sett hvordan ungdom tar eierskap: i Fredrikstad har ungdomsgruppen vært med på å bestemme repertoar, og i Vilnius foreslo deltakerne selv utvekslingsaktiviteter i gamlebyen. Slik blir unge ikke bare deltakere, men medskapere. 

 

Tuko Pamoja – Vi skaper sammen 

 

Tuko Pamoja betyr “vi er sammen” på swahili – og det er nettopp fellesskapet som står i sentrum. Under denne paraplyen samler Kulturskolen i Fredrikstad prosjekter som gir ungdom mulighet til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, teater, film og tekst. Prosjektene er laget med ungdom, for ungdom, og bygger på prinsippene om inkludering, medvirkning og kreativ utfoldelse. 

Målet er å gi ungdom fra ulike bakgrunner og med ulike uttrykk en felles arena der de kan skape, lære og oppleve mestring sammen – både i og utenfor skolen. 

 

Våre prosjekter under Tuko Pamoja 

1. Tuko Pamoja – Vi skaper sammen (støttet av Sparebankstiftelsen DNB) 

Her samles ungdom fra hele Fredrikstad for å lage en forestilling basert på egne historier, uttrykk og ideer. Gjennom musikk, dans, teater, film og tekst skaper de et verk som speiler ungdommens stemmer – og som presenteres for både jevnaldrende og voksne. 

2. Tuko Pamoja – Etter skoletid (støttet av UngMusikk) 

Et lavterskeltilbud på Cicignon skole der ungdom får utforske musikkteknologi, beatmaking og kreativt samarbeid etter skoletid. Prosjektet gir ungdom et trygt og inspirerende sted å være, og åpner for både læring, vennskap og muligheten til å vise fram egen musikk. 

 

Publisert: 27. januar 2025 | Endret: 14. oktober 2025 kl. 14:34