Oppretting av ny eiendom
Du kan søke om å opprette en ny grunneiendom der hvor det er behov for å få et eget matrikkelnummer for pantsetting og salg. Det gjelder f.eks bolig, fritidsbygg, industri eller landbruk. Den nye eiendommen må registreres i matrikkelen, tinglyses og registreres i grunnboken.
Beskrivelse av tjenesten
Vi oppretter ny grunneiendom til eksempelvis bolig, fritidsbygg, industri, landbruk mm, der hvor det er behov for å få et eget matrikkelnummer (gårds- og bruksnummer) for pantsetting og salg.
Vi oppretter ikke lenger nye festetomter med eget festenummer. Vi oppretter isteden grunneiendommer med gårds- og bruksnummer som kan leies eller festes bort.
Den nye eiendommen må registreres i matrikkelen og sendes til Kartverket for tinglysing og registrering i grunnboken.
Hvem kan søke?
Den eller de som eier (har grunnbokshjemmel til) den eiendommen det skal søkes om fradeling fra.
Vilkår
Før vi kan behandle søknaden etter matrikkelloven og avholde en formell oppmålingsforretning, må det foreligge et godkjent vedtak etter plan- og bygningsloven. Du søker bare en gang, men du må fylle ut to forskjellige skjema for behandlingen.
Vi må opprette og tinglyse nytt matrikkelnummer (gnr./bnr.) før eierne kan tinglyse eierskifte fra eksisterende eier til ny eier (hjemmelsoverføre / skjøte over).
Hva koster tjenesten?
Bystyret fastsetter størrelsen på gebyret. Gebyret kan ikke settes høyere enn det som framkommer av selvkostprinsippet. I tillegg kommer tinglysingsgebyr for oppretting av ny eiendom.
Satsene gjelder fra 01. januar 2025 Gebyr for opprettelse av ny grunneiendom: 24 500 kroner Gebyr for fradeling med grenser i samsvar med plan: 13 000 kroner Gebyr for tilleggseiendom/tilleggstomt: 16 900 kroner Oppretting av matrikkelenhet og arealoverføring Ved samtidig oppmåling av flere tilgrensende tomter, eierseksjoner, grensejusteringer eller arealoverføringer under samme oppmålingsforretning, gis følgende reduksjoner i gebyret per sak: Der hvor oppretting kan gjennomføres uten markarbeid, faktureres 65 prosent av gebyret. Oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning (MUF) - gjelder kun feltarbeid I tillegg kommer gebyr for å utføre oppmålingsforretning. Avbrutt saksbehandling Gebyr for utført arbeid når saken blir trukket før den er fullført, må avvises eller ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold, betales forholdsmessig etter medgått tid, minimum en tredjedel av vedtatte gebyrsatser. Ved påbegynt oppmålingsforretning i marka betales 60 prosent av totalgebyret. Det vil faktureres gebyr både etter matrikkelloven og plan- og bygningsloven i forbindelse med søknad.
Gebyr for oppretting av eiendom
Gebyrer etter plan- og bygningsloven
Gebyrer etter matrikkelloven
Hvordan søker jeg?
Benytt:
Her er det viktig at du benytter begge skjemaene.
- Rekvisisjon av oppmålingsforretning og matrikkelføring for søknadspliktige tiltak etter plan- og bygningsloven (kartverket)
- Søknad om tillatelse til tiltak uten ansvarsrett (direktoratet for byggkvalitet)
Til søknaden må du legge ved
- situasjonskart der den nye eiendommen er tegnet inn
- nabovarsel
- Søknaden sendes via epost eller eDialog
Situasjonskart og nabovarsel bestiller du på denne siden
Søknaden skal inneholde opplysninger om:
- eier- og festeforhold
- hva du søker om
- hva den nye eiendommen skal brukes til
- eventuelle dispensasjoner
- hvilke naboer som er varslet
- informasjon om adkomst, vann og kloakk til den nye eiendommen
- nye grenser i forhold til naboeiendommer vist på situasjonskart
- eventuell annen informasjon som er relevant for saken
Vår saksbehandling
Før vi kan opprette en ny grunneiendom, må det foreligge et godkjent vedtak fra regulering og byggesak. Du må regne med saksbehandlingstid.
Selve søknadsprosessen er derfor delt i to separate deler med hvert sitt gebyr.
Regulering og byggesak behandler først søknaden etter plan- og bygningsloven. Du vil motta faktura for saksbehandlingen, etter at vi har fattet et vedtak. Hvis du får et positivt vedtak, blir saken overført til geomatikk for videre behandling.
Saksbehandlingstiden hos regulering og byggesak er inntil 12 uker, fra saken er registrert inn til saken er ferdig behandlet.
Geomatikk behandler søknaden etter matrikkelloven:
- En landmåler vil varsle om oppmålingsforretning ca. 2 uker før oppmålingen skjer i marka.
- Den nye eiendommen vil bli matrikulert med nye grenser.
- Vi tildeler og matrikulerer nytt gårds- og bruksnummer.
- Vi sender melding til tinglysingen.
- Når eiendommen er tinglyst, vil du motta faktura for oppmåling og tinglysing.
- Du vil motta et matrikkelbrev.
Saksbehandlingstiden hos geomatikk er inntil 16 uker, fra saken er registrert inn til saken er ferdig behandlet.
Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?
Du må regne med en total saksbehandlingstid inntil 28 uker fra saken er registrert inn til kommunen, til saken er ferdig behandlet.
Du må regne med lengre saksbehandlingstid i saker som også skal behandles etter annet lovverk som f.eks. jordloven, i tillegg til plan- og bygningsloven og matrikkelloven.
Om vinteren kan saksbehandlingen bli lengre dersom det kommer mye snø eller kulde.
Kan jeg klage?
Klagefristen er tre uker fra det tidspunktet du har mottatt vedtak om fradeling. Du har også klagerett med klagefrist på tre uker fra du har mottatt matrikkelbrevet eller orientering om matrikulering. De som avgjørelsen har betydning for, kan klage.
Du sender skriftlig klage til kommunen. Opprettholder vi vår avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Publisert: 23. januar 2025 | Oppdatert: 03. mars 2025 kl. 12:58