Staten må ta sin del av regningen for Sarpsbrua

Nye undersøkelser viser at byggingen av veibrua over Sarpsfossen er mer krevende enn tidligere antatt. (Foto: Bane NOR)

Oppdaterte kostnadsestimater viser en økning fra 3 milliarder kroner til 4,7 milliarder kroner. Styringsgruppen i Bypakke Nedre Glomma ble orientert om de nye beregningene tirsdag 11. mars.

– Vei- og bruprosjektene i Bypakke Nedre Glomma er avgjørende for utviklingen av hele regionen. At kostnadsestimatet for Sarpsbrua har økt fra 3 mrd kr til 4,7 mrd kr., gjør det mer krevende å få bygget de veiprosjektene vi trenger i Nedre Glomma. Det er helt avgjørende at staten kommer på banen, slik at vi sikrer framdrift for alle prosjektene i Bypakka, sier ordfører i Fredrikstad, Arne Sekkelsten. 

Krevende grunnforhold og endret planlegging øker kostnadene

Det er særlig kostnadene til å sikre grunnforholdene, og at det ikke lenger skal bygges jernbanebro samtidig med veibroa, som fører til at kostnadsanslaget har økt. Vei og jernbane skulle i utgangspunktet dele på kostnadene for geoteknikk, grunnerverv, riggområde og nødvendige stopp i togtrafikken i anleggsperioden. Dette endret seg da staten stanset planleggingen av dobbeltspor gjennom Sarpsborg.

Ber om møte med samferdselsministeren

Fredrikstads ordfører Arne Sekkelsten, sammen med Sarpsborgs ordfører Magnus Arnesen og fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje, har bedt om et møte med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

– Finansieringen av Sarpsbrua har direkte konsekvenser for hele porteføljen av samferdselsprosjekter i Nedre Glomma. Skal vi lykkes med å bygge et moderne transportsystem, må staten ta sin del av ansvaret, sier Sekkelsten.

Les mer hos Østfold fylkeskommune.

Publisert: 11. mars 2025 | Oppdatert: 11. mars 2025 kl. 12:18

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.