Gode enkeltresultater i nasjonale prøver

Tallene fra årets nasjonale prøver er ute. En rekke enkeltskoler i Fredrikstad utmerker seg positivt.

Bilde av elever sett bakfra i klasserom

Formålet med nasjonale prøver er å gi skolen kunnskap om elevenes ferdigheter i lesing, regning og engelsk. Informasjonen fra prøvene skal danne grunnlag for underveisvurdering og kvalitetsutvikling på alle nivåer i skolesystemet.

5. trinn

For å ta de yngste først, altså 5. trinn, så ligger Fredrikstad over landsgjennomsnitt i engelsk. Samlet sett har vi hatt en positiv økning de tre siste årene.

I lesing ligger vi noe bak (1 poeng) landsgjennomsnittet og likt som Østfold. Det positive er at Fredrikstad har snudd en negativ trend fra de tre foregående årene. Det er ett poengs bedring fra i fjor.

I regning ser vi en stabilitet over tid. Vi ligger likt som Østfold, men to poeng bak landsgjennomsnittet.

Blant enkeltskolene ser vi blant annet at Begby, Hauge, Lunde og Rekustad ligger godt over landsgjennomsnittet i engelsk. Begby, Lunde og Rekustad utmerker seg i lesing. De samme skolene, i tillegg til Slevik, gjør det bra også i regning.

Rektor ved Rekustad skole, Ole Jørgen Christiansen, forteller at de egentlig ikke jobber så annerledes enn tidligere årskull. Men siden årets resultater er vesentlig bedre enn de senere årene, har de gjort seg noen refleksjoner:

- Da nåværende 5. trinn startet på skolen hadde vi handlingsrom til å sette inn ekstra ressurser til tidlig innsats, for eksempel en ekstra kontaktlærer. Et annet poeng er at vi forrige skoleår hadde lesestimuleringsmidler fra utdanningsdirektoratet som sørget for et pedagogisk bemannet skolebibliotek og målrettet arbeid med lesemotivasjon, forteller Christiansen.

8. trinn

Her ligger Fredrikstad på landsgjennomsnittet i engelsk og noe bedre enn Østfold. Vi har hatt en positiv utvikling siden 2022.

I lesing ligger vi to poeng bak landsgjennomsnittet, men med et stabilt nivå de siste tre årene. De siste to årene har vi også nærmet oss fylkessnittet, som nå ligger ett poeng foran Fredrikstad.

I regning har vi forbedret oss med ett poeng fra i fjor og vi ligger ett poeng bak landsgjennomsnittet.

Blant enkeltskolene trekker Gudeberg og Kråkerøy opp og ligger over landsgjennomsnittet i engelsk og lesing. Gudeberg ligger også over landsgjennomsnittet i regning. Cicignon og Vestbygda ligger på landsgjennomsnittet i lesing.

9. trinn

På 9. trinn er det nasjonale prøver kun i lesing og regning. I lesing ligger vi to poeng bak landsgjennomsnittet, men likt med fylket. Her har Fredrikstad sine resultater vært stabile de fire siste årene.

regning ligger Fredrikstad på landsgjennomsnittet, noe opp fra i fjor, men ellers stabilt de fire siste årene. Her er vi bedre enn Østfold.

Blant enkeltskolene trekker Begby opp og ligger godt over landsgjennomsnittet i lesing. Gudeberg ligger på landsgjennomsnittet, mens Haugeåsen har stor framgang fra fjoråret. I regning trekker Gudeberg og Begby opp. De ligger klart over landsgjennomsnittet.

På Gudeberg starter de tidlig med lesestrategier der de leser tekster på ulike måter. De har hyppige repetisjoner av begreper i alle fag. De har også et timeplanfestet regnekurs.

- Våre lærere arbeider profesjonelt og er opptatt av å forbedre læringsresultatene, forteller rektor Kirsten Semb ved Gudeberg barne- og ungdomsskole.

- Kommende skoleår er målet å få samme systematikk rettet inn mot de elevene som har kapasitet og evner til å strekke seg mot større utfordringer, påpeker rektoren.

Jobber systematisk

Kommunalsjef for skole Line Lofstad Andersen konstaterer at den positive trenden på resultatene i engelsk fortsetter. Til tross for gode enkeltresultater ved flere skoler, så ser Lofstad Andersen en fortsatt utfordring knyttet til elevenes leseferdigheter.

- Alle skolene arbeider systematisk med lese- og skriveopplæringen, og i barnehagene legges det stor vekt på språkutvikling. Vi forventer at dette langsiktige arbeidet vil gi resultater over tid, forteller kommunalsjefen.
Hun peker blant annet på språk og- og leseferdighetsverktøyene Aski Raski og Polylino.

- Disse skal bidra til at elevene utvikler bedre lese- og skrivekompetanse, mener Lofstad Andersen.
Polylino er en digitalt flerspråklig boktjeneste som har fokus på systematisk og helhetlig tenking rundt språklæring, som begynneropplæringen og lesing gjennom opplæringsløpet.

I Aski Raski-verktøyet lærer elevene å høre, finne, skrive og lese lyder, stavelser, enkeltord og setninger.

- Vi har også høy oppmerksomhet på at det må leses mer på skolen på alle trinn i løpet av skolehverdagen, sier Line Lofstad Andersen.

Utholdenhet i skolearbeidet

Utholdenhet i dagens skolearbeid er et annet område kommunalsjefen ser som utfordrende. Her finnes det forbedringspunkter.

- Vi ser at mange elever har utfordringer med å opprettholde utholdenhet når de arbeider med oppgaver over lengre tid. Dette er et område skolene jobber aktivt med, og det legges til rette for systematisk trening for å styrke elevenes utholdenhet i skolearbeidet som igjen vi føre til bedre læringsresultater, sier kommunalsjefen for skole. 

Et godt samarbeid mellom hjem og skole er avgjørende for elevenes læring.

- Vi bør i dette samarbeidet ha spesielt fokus på lesing, siden det er her vi i Fredrikstad har størst utfordring. Når foreldre og skole har en felles forståelse av mål og metoder, blir innsatsen mer helhetlig og gir bedre resultater. 

Kommunalsjefen mener lesing bør være en naturlig del av hverdagen, og foreldre kan bidra ved å lese sammen med barnet, stille spørsmål og snakke om tekstene.

- Dette gir både språkstimulering og motivasjon. Skolen kan støtte ved å gi tips om bøker på riktig nivå og digitale ressurser, mens foreldre sørger for tilgang til variert lesestoff hjemme. Når vi jobber sammen, gir vi barna de beste forutsetningene for å lykkes med lesing – en nøkkel til all videre læring, avslutter Line Lofstad Andersen.

Publisert: 13. november 2025 | Oppdatert: 13. november 2025 kl. 18:02

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.