Fredrikstad kommune satser på kunstig intelligens – 160 ledere på skolebenken
I oktober startet 160 ledere og nøkkelpersoner på et kurs i generativ kunstig intelligens for offentlig sektor.
Kurset er digitalt og utviklet i samarbeid med Høgskolen i Østfold og finansiert av KS (Kommunesektorens organisasjon).
Bred satsning på tvers av organisasjonen
Ledere på alle nivåer, samt et utvalg sentrale rådgivere, saksbehandlere, hovedtillitsvalgte og hovedverneombud skal tilbake på skolebenken for å lære om hvordan kunstig intelligens kan benyttes i offentlig sektor. Kurset er nettbaser og det er lagt opp til fleksibilitet i forhold til gjennomføring innenfor en periode på seks måneder. Kurset har en ramme på inntil 70 timer med digitale forelesninger, oppgaver og individuell veiledning og er en omfattende satsning på kompetanse innenfor KI.
– Digitalisering og kunstig intelligens er ikke framtiden – det skjer nå. Ved å investere i kompetanseheving på dette området legger vi til rette for at Fredrikstad kommune kan bli enda bedre på å utnytte potensialet i KI , sier direktør for Organisasjon, Veronica Aam.
Skreddersydd for kommunen
I samarbeid med Høgskolen i Østfold har kommunen utarbeidet et kursopplegg spesielt rettet mot kommunens behov. Kurset dekker alt fra grunnleggende KI-forståelse til konkrete verktøy for språklig korrektur, dataanalyse, automatisering av møteoppsummeringer, dokumentanalyse og publikumskontakt. Deltakerne vil også få inngående kjennskap til juridiske rammer som EUs KI-forordning og etiske vurderinger.
- Som en del av sitt samfunnsoppdrag har Høgskolen i Østfold (HiØ) satt av betydelige ressurser for å heve kompetansenivået i bruk av generativ kunstig intelligens i regionen. I tillegg til skreddersydde digitale kursopplegg for spesifikke bransjer, tilbyr også HiØ mindre digitale studiepoenggivende kurs innenfor generativ kunstig intelligens sier Monica Kristiansen Holone, instituttleder for informasjonsteknologi og kommunikasjon (ITK)
Gevinster for innbyggerne
Gjennom effektivisering av rutineoppgaver kan tid frigjøres til viktige oppgaver, samtidig som bedre beslutningsgrunnlag og dataanalyse vil løfte kvaliteten på tjenesteutviklingen.
– Vi står overfor store samfunnsutfordringer med økende press på tjenestene og behov for omstilling. Teknologien gir oss muligheter vi ikke hadde for få år siden, og det må vi utnytte, sier Aam.
Følger nasjonal strategi
Satsningen er koplet til den nasjonale digitaliseringsstrategien "Fremtidens digitale Norge 2024-2030", som har som mål at Norge skal være verdens mest digitaliserte land innen 2030.
– Kompetanse om kunstig intelligens blant ledere er avgjørende for å lykkes med implementering. Ved å inkludere både ledere, sentrale fagpersoner og tillitsvalgte, sikrer vi at kompetansen forankres på tvers av hele organisasjonen, avslutter virksomhetsleder for Tjenesteutvikling og analyse, Jennie Pedersen. Pedersen kom opp med ideen om en slik satsning, og har sikret både samarbeid med Høgskolen og midler fra KS for finansiering.
– Kompetansehevingen vil gjøre de ansatte til trygge og solide brukere med forståelse for mulighetene, men også utfordringene teknologien byr på. KI som alle andre teknologier krever trygge brukere for å få mest mulig ut av den i organisasjonen. Dette er noe som er vektlagt tungt i kurset som er utviklet med Fredrikstad Kommune, sier Sjefsingeniør ved ITK, Michael A. Lundsveen.
Publisert: 05. november 2025