Fredrikstad fremheves i ny rapport om kunst og kultur i barnehagen
Denne uken lanserte Kulturtanken rapporten «Kunst- og kulturtilbud til barnehagebarn 2025».
Fredrikstad trekkes frem som et godt eksempel på hvordan kulturskole og barnehager kan samarbeide om å gi barn gode kunst- og kulturtilbud. Rapporten setter søkelys på barnehagen som en viktig arena for kunst- og kulturopplevelser, og kartlegger tilbudene som finnes for de yngste barna.
Kulturbarn
Kartleggingen viser at det finnes et mangfold av kunst- og kulturtilbud til barnehagebarn, men at tilbudene er ujevnt fordelt geografisk. Kommunene spiller en avgjørende rolle i å sikre at barn får oppfylt sine kulturelle rettigheter.
I Fredrikstad har kulturskolen og barnehagene utviklet ordningen Kulturbarn, en modell for samarbeid mellom kulturskolelærere og barnehagepersonale. Målet er å gi barna kunst- og kulturopplevelser gjennom samlinger og verksteder innen musikk, dans, drama og visuell kunst.
- Hvordan fungerer det?
- Tilbudet foregår i barnehagen én gang i uken over en periode på åtte uker. En kulturskolepedagog leder samlingene og samarbeider med barnehagens ressursperson, som etter hvert deltar aktivt i gjennomføringen. Ressurspersonen har ansvar for å spre erfaringene videre i barnehage
- Felles oppstart:
- Før hver periode inviteres barnehagene til en fellessamling på kulturskolen, der minst én ressursperson deltar.
Ordningen tilbys alle barnehager i Fredrikstad på rullerende basis og er svært populær.
Barnehagenes erfaringer
En sluttevaluering fra en barnehage i Fredrikstad viser stor entusiasme:
«Barna har elsket å være med på disse musikkstundene. Lære seg å lytte til musikk, være aktiv og spille på instrumenter».
«Barna har gledet seg og snakket mye positivt om dette. Vi har også sett en litt roligere barnegruppe på ettermiddagen, når vi startet dagen med en liten musikkstund».
«Vi har lært så mange nye sanger, bevegelsesdanser og hvordan vi kan dra inn de ulike instrumentene i samling med barna. Vi som jobber på avdelingene har fått en ny interesse for musikk og instrumenter og brukt det mer aktivt i hverdagen vår».
Barnehagen forteller også at de ønsker å ta med musikkaktivitetene ut i naturen for å skape nye opplevelser.
Hvorfor er dette viktig?
Kunstneriske og kulturelle aktiviteter som dans, musikk og kreativ utfoldelse bidrar til vennskap, trivsel og glede. De styrker barnas fantasi, kreativitet og evne til problemløsing – og forskning viser at slike aktiviteter kan redusere stress og fremme god psykisk helse (Meld.St.28, 2024–2025).
Les hele rapporten her:
Rapport: Kunst- og kulturtilbud til barnehagebarn 2025 - Kulturtanken
Publisert: 10. desember 2025 | Oppdatert: 11. desember 2025 kl. 09:52